وتاهک
سوالات متداول کارشناسی ارشد۱۴۰۲/۹/۲۰ ۱۸:۴۷:۲۲
شرایط حذف ترم چیست؟

در شرایط خاص، حذف تمام دروس یک نیمسال تحصیلی با درخواست کتبی دانشجو و تایید شورای آموزشی دانشگاه قبل از شروع امتحانات و با احتساب در سنوات انجام می پذیرد.

آموزش الکترونیکی یا مجازی چیست؟

آموزش الکترونیک که ترجمه واژه E-Learning است گاه با نام آموزش مجازی   Virtual Learningنیز شناخته می شود، شیوه ای از آموزش است که به کمک ابزارهای نرم افزاری و زیر ساخت اینترنتی، آموزش به صورت غیر حضوری در اختیار کاربران قرار می گیرد.استاد و دانشجو به صورت فیزیکی و همزمان در یک کلاس درس حضور ندارند و محتوای آموزشی با استفاده از روش های الکترونیکی (همچون فایل صوتی، ویدئو، ارتباط اینترنتی ) دسترس دانشجو قرار می گیرد.آموزش الکترونیکی تکیه و نیاز زیادی به رایانه و استفاده از آن دارد. بخش عمده آموزش مجازی امروزه با استفاده از کامپیوتر دنبال می شود و به علت نقش پر رنگ اینترنت در این زمینه گاه با واژه هایی چون آموزش کامپیوتری و آموزش اینترنتی نیز از آموزش الکترونیکی یاد می شود.

تفاوت آموزش الکترونیکی با آموزش از راه دور چیست؟

در آموزش از راه دور (مانند پیام نور) منابع در اختیار دانشجویان قرار گرفته و دانشجو باید بصورت خودخوان دروس را خوانده و فقط در امتحانات شرکت می‌کند. یادگیری الکترونیکی (مجازی) رویکردی نوین در آموزش است که برای فراگیران امکان یادگیری در هر زمان و در هر مکان را  به صورت غیرحضوری  “آفلاین “و تعداد محدودی جلسات “آنلاین”  فراهم می نماید. و ارتباط با استادان مربوطه را از طریق پرتال آموزشی و یا  آنلاین برقرار می کند .در این موسسه مشاوره علمی-پژوهشی دانشجویان با استادان گروه های مختلف، از این طریق انجام می پذیرد.

منابع دروس در نظام آموزش الکترونیکی کدامند؟
  • منابع دروس همراه با سر فصل توسط  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه می گردد و ترم بندی رشته ها نیز توسط مدیر گروه هر رشته تنظیم می گردد.
  • محتوای الکترونیکی شامل (پاورپوینت، پی‌دی‌اف، ورد و ….) از قبل تهیه شده، در فضای الکترونیکی هر درس قرار می گیرد. و در هر نیمسال بر مبنای انتخاب واحد دانشجویان، برای دانشجویان درس مربوطه قابل دسترسی می‌باشد.
مزایای آموزش الکترونیکی یا مجازی چیست؟
  • عدم نیاز به حضور فیزیکی و رفت و آمد: در مدل آموزش مجازی چون استاد و دانشجو با استفاده از بسترهای الکترونیکی همچون اینترنت و ویدئوکنفرانس با هم ارتباط دارند لزومی به حضور فیزیکی همزمان استاد و دانشجو در یک زمان خاص در یک مکان خاص نیست. این امر هزینه زمانی و مالی رفت و آمد و حضور را برای دانشجو و استاد از بین می برد؛ و باعث می شود دانشجویانی که مشغله کاری زیاد دارند بتوانند در ساعات فراعت خود از این آموزش استفاده کنند.
  • هزینه به نسبت کمتر: هزینه تولید محتوای آموزش مجازی کمتر از محتوای آموزش حضوری است و علاوه بر این مخاطبان هر سری از آموزش مجازی را می توان زیاد نمود تا هزینه های آن کم شود. بعد از ایجاد محتوای آموزشی می توان این محتوا را چند بار استفاده کرد و هزینه ها را کاهش داد. آموزش الکترونیکی امکان استفاده از محتوای آموزشی را برای اقشار بیشتری از جامعه فراهم می کند.
  • تنظیم سرعت یادگیری: در اغلب مدل های آموزش الکترونیکی آموزنده می توان سرعت فراگیری مطالب را کاهش و یا افزایش دهد و از انعطاف پذیری آن استفاده کند.
  • آموزش محتوای مورد نیاز: فراگیران در دوره های آموزش مجازی می توانند بر روی آنچه نیاز دارند و قصد دارند یاد بگیرند تمرکز کنند و از تکرار یاد گرفتن آنچه می دانند پرهیز کنند. با این نکته و توجه به این امر که در آموزش مجازی دانشجو محور یادگیری است سرعت یادگیری حتی تا ۵۰% افزایش می یابد. علاوه بر این اتلاف زمانی در دوره های آموزش مجازی به علت عدم نیاز به حضور فیزیکی و رفت و آمد خیلی کم است.
  • جذابیت بصری و شنیداری: اکثر محتوای آموزش مجازی به روش های جدید و جذاب بصری و دیداری ساخته می شود و از کسل کنندگی و یکنواختی کتاب های قدیمی دیگر خبری نیست. همین اتفاق شور و انرژی دانش پذیران (به ویژه دانش پذیران جوان و نوجوان) را برای آموزش افزایش می دهد و از خستگی در اثر مطالعه زیاد کم می کند.
  • به روز بودن محتوا: سرعت عرضه و تولید محتوای الکترونیک نسبت به محتوای چاپی و فیزیکی بیشتر است و خیلی سریع می توان محتوای جدید را به دانش پذیران عرضه کرد. حال آنکه تغییر محتوای آموزشی چاپی به علت هزینه های بالای تولید و عرضه محتوا سخت است و این تغییر دیر انجام می شود. این اتفاق باعث شده برای برخی حوزه ها که محتوای آموزشی مدام عوض می شود (مثل آموزش نرم افزارها) دیگر استفاده از محتوای چاپی و فیزیکی هیچ توجیهی نداشته باشد.
  • افزایش کیفیت یادگیری: استفاده از محتوای بصری و چندرسانه ای باعث درگیر شدن بخش های زیادی از مغز مخاطب می شود و کمک می کند محتوای آموزش داده شده تا زمان بیشتری در ذهن او ثبت شود حال آنکه محتوای یکنواخت عرضه شده در کتاب ها و جزوات آموزشی بسیار فرار است و به سرعت از ذهن مخاطب پاک می شود.
  • رعایت عدالت آموزشی: با استفاده از آموزش الکترونیک و کاهش هزینه ها و همچنین برقرار شدن امکان استفاده از آموزش برای کاربران مناطق دوردست و محروم، عدالت و برابری آموزشی ایجاد می شود.
  • استفاده از ااستادان در مکان های مختلف: چون در این دوره نیازی به حضور فیزیکی و دائمی استاد نیست می توان از اساتیدی که در مکان ها و دانشگاه های مختلف حضور دارند استفاده کرد.
  • مطالعه مجدد و چندباره: هر دانشجو به هر تعداد که بخواهد می تواند از محتوای آموزشی استفاده کند و آن را مجددا مرور کند.
  • استفاده از جدیدترین متدهای آموزش: در آموزش الکترونیکی همواره از به روزترین روش های آموزشی بری انتقال محتوا به مخاطب استفاده میشود ولی آموزش کلاسیک در اغلب مواقع در استفاده از روش های جدید آموزش ناتوان نشان داده است.
  • امکان استفاده از محتوا در حین سفر و کار و ... : برای استفاده از محتوای آموزش آنلاین نیازی به حضور در محل خاصی نیست و می توان از هر جا با استفاده از یک کامپیوتر و اینترنت در کلاس درس حضور یافت. این اتفاق آموزش را برای افرادی که دائم در سفر هستند ممکن می کند.
  • استفاده از بهترین استادان در آموزش حضوری باید استاد در کلاس درس حضور به هم برساند و به همین دلیل می تواند تعداد معدود و ثابتی دانشجو را تحت پوشش قرار دهد و به این دلیل بسیاری از دانش پذیران از مزیت استفاده از اساتید قوی و پخته و تحصیل کرده باز می مانند و باید از اساتید ضعیف تر استفاده کنند. اما با آموزش مجازی می توان امکان استفاده از برترین اساتید در هر حوزه را به همه دانش پذیران داد.
  • امکانیادگیری ضمن کار: برای اکثر افراد شاغل در کار، آموزش با فارغ التحصیل شدن از دانشگاه تمام می شود و دیگر نمی توانند در حین کار به یادگیری ادامه دهند. اما آموزش مجازی امکان یادگیری حتی با داشتن سنگین ترین کارها را به دانشپذیران می دهد.
دانشجویی که مراحل ثبت نام و انتخاب واحد را انجام داده است آیا با اینکه تا به حال در هیچ کلاسی شرکت ننموده در صورت انصراف ملزم به پرداخت شهریه می باشد؟

پس از شروع نیمسال تحصیلی حضور دانشجو در پرتال الزامی است و عدم حضور دانشجو یا عدم استفاده از سایر مزایای آموزشی هیچ تاثیری در میزان شهریۀ پرداختی و یا عدم پرداخت شهریه ثابت و متغیر نیمسال تحصیلی نخواهد داشت.

اعتبار مدرک فارغ‌التحصیلان موسسه آموزش الکترونیکی ” فاران مهر دانش ” به چه صورت است؟

چون پذیرش از طریق سازمان سنجش و آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می پذیرد و دانشنامه ها نیز توسط رئیس موسسه و معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امضاء می شود معتبر است و دانش آموختگان این دوره ها می توانند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند و از مزایای استخدامی و اجتماعی همانند سایر دانش آموختگان برخوردار گردند. برای ادامه تحصیل از ترجمه رسمی مدرک بهره مند شوند (جهت مشاهده اعتبار مدرک کلیک کنید).

آیا در مدرک دوره های کارشناسی ارشد به شیوه آموزش محور، شیوه آموزشی (آموزش محور و یا آموزشی – پژوهشی محور) ذکر می‌شود؟

خیر؛ مدرک دوره‌های کارشناسی ارشد با پایان‌نامه یا بدون پایان‌نامه یکسان صادر می‌شود.  اما نمره پایان‌نامه در کارنامه دانشجو ذکر می‌گردد.

آیا دوره های کارشناسی ارشد بدون پایان نامه در دانشگاههای دیگر ایران نیز اجرا می‌شوند؟

بله؛ اکثر دانشگاه‌های کشور که دوره‌های کارشناسی ارشد را اجرا می‌کند، هر دو شیوه آموزش محور (بدون پایان‌نامه) و آموزشی – پژوهشی (با پایان‌نامه) را در دوره‌های روزانه، نوبت دوم و آموزش الکترونیکی اجرا می‌کنند.

آیا در کشورهای دیگر نیز دوره‌های کارشناسی ارشد بدون پایان نامه وجود دارد؟

اکثر دانشگاه‌های معتبر دنیا هر دو نوع دوره کارشناسی ارشد ( با پایان‌نامه و بدون پایان‌نامه ) را برگزار می‌کنند. به دوره‌های کارشناسی ارشد بدون پایان‌نامه، Course – based Masters  می‌گویند.

از نظر کیفی آیا تفاوتی بین فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد با پایان نامه و بدون پایان نامه وجود دارد؟

خیر؛ گذراندن یا نگذراندن پروژه در دوره کارشناسی ارشد، دو شیوه تحصیلی هست و تأثیری در کیفیت دوره یا سطح علمی فارغ‌التحصیلان ندارد.

آیا نداشتن پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد یک نکته منفی در پذیرش دوره دکترا می باشد؟

خیر؛ پذیرش دانشجوی دکترا با بررسی کامل سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلبان انجام می‌شود و به نوع دوره کارشناسی ارشد وی بستگی ندارد. اما در مصاحبه علمی دوره دکتری وجود کار تحقیقاتی از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا دانشجویان آموزش محور می‌توانند با درج مقالات مختلف در مجلات علمی معتبر در پذیرش دوره‌ی دکتری و مصاحبه‌ی ورودی خود نقش مهمی را ایفا نمایند.
لازم به ذکر است اثر مثبت درج مقالات متعدد در مجلات معتبر بین‌المللی توسط دانشجویان از وجود پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد بیشتر است و در مصاحبه‌های ورودی دوره دکتری از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

نحوه ادامه تحصیل دانش آموختگان این دوره‌ها در مقاطع دکترا چگونه است؟

کلیه دانش‌آموختگان شیوه الکترونیکی، همچون سایر دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که مورد تائید شورای گسترش آموزش عالی کشور هستند،مجاز به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در شیوه‌های غیر الکترونیکی نیز می‌باشند.(۵ -نظام‌نامه یادگیری الکترونیکی)

آیا تفاوتی بین مدرک دوره های کارشناسی ارشد آموزشی (بدون پایان نامه یا بدون‌تز) با دوره‌های کارشناسی‌ارشد آموزشی پژوهشی (با پایان نامه) وجود دارد؟

خیر-گواهینامه پایان دوره کارشناسی ارشد به هر سه شیوه (آموزشی-پژوهشی ،آموزشی،و پژوهشی ) ارزش یکسانی داشته و می‌توانند در دوره تحصیلی بالاتر ادامه تحصیل دهند.(ماده ۲۴-آیین نامه ارشد)

آیا دوره های کارشناسی ارشد “موسسه آموزش عالی فاران مهر دانش” بدون پایان نامه می باشد؟

تمام دوره های الکترونیکی (مجاز) دانشگاه ها بصورت آموزش محور (بدون پایان نامه) می باشد. اما در طول دوره سمینار جزو دروس اصلی خواهد بود .

شیوه آموزش محور چیست؟

در این شیوه تمامی دوره به صورت واحدهای درسی بدون پایان نامه خواهد بود که گذراندن حداقل ۲ و حداکثر ۴ واحد سمینار (تحقیق و تتبع نظری ) الزامی است.

آیا بورسیه تحصیلی و تخفیف شهریه در مقطع کارشناسی دارید؟

بله، شرایط بورسیه تحصیلی و تخفیف شهریه عبارتند از :

۱-پذیرفته شدگان با رتبه علمی زیر ۲۰۰ کنکور سراسری (مرتبط با رشته های فاران مهر دانش ) با شرایط ویژه پژوهشی، مهارتی و کارآفرینی بورسیه کامل خواهند بود.

۲-دانشجویانی که داری طرح پژوهشی، مهارتی، استارت آپ، پتنت (patent) با ثبت اختراع درای زمینه تولید و تقاضا باشند از بورسیه تحصیلی با درجات مختلف بر خوردار خواهند شد.

در دوره کارشناسی در هر نیمسال تحصیلی مجاز به اخذ چند واحد درسی می باشم؟

تعداد واحدهای درسی را که دانشجو باید در هر نیم سال تحصیلی در  این دوره اخذ نماید حداقل ۱۲ و حداکثر ۲۰ است .

دوره کارشناسی ارشد الکترونیکی شامل چند واحد درسی است؟

تعداد واحدهای دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته آموزش محور  برحسب رشته حداقل ۲۸ واحد و حداکثر ۳۲ واحد می‌باشد.(ماده ۲۵-آیین نامه کارشناسی ارشد ناپیوسته ۱۱۵/۱/۸۸ ) و برای رشته مدیریت کسب و کار۴۸ واحد می باشد.

در دوره کارشناسی ارشد در هر نیمسال تحصیلی مجاز به اخذ چند واحد درسی هستم؟

تعداد واحدهای درسی را که دانشجو باید در هر نیم سال تحصیلی در  این دوره اخذ نماید حداقل ۸ و حداکثر ۱۲ است (ماده ۷-آیین نامه دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته)

دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته الکترونیکی چند سال است؟

حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته آموزش های الکترونیکی (مجازی) در شیوه آموزش محور چهار نیمسال تحصیلی (۲ سال) است.درصورتی که دانشجو نتواند واحدهای دوره را در حداکثر مدت مجاز تحصیل با موفقیت بگذراند از دانشگاه مربوط اخراج می شود.

کف (حداقل) و سقف (حداکثر) تعداد واحد قابل اخذ در هر نیمسال چقدر است؟

در شرایط عادی دانشجو موظف است در هر نیمسال حداقل ۸ واحد درسی و حداکثر ۱۲ واحد درسی برای ورودی های قبل از ۹۴ و حداکثر ۱۴ واحد درسی برای ورودی های ۹۴ به بعد اخذ نماید.

مدرک مود نیاز جهت ثبت نام کارشناسی ارشد ناپیوسته به چه نحوی است ؟

در صورت در دست داشتن اصل دانشنامه کارشناسی  و در غیر اینصورت ارائه اصل گواهی موقت  الزامیست.

در صورت آماده نبودن مدرک دوره کارشناسی چه اقدامی باید انجام داد ؟

در صورت آماده نبودن مدرک تحصیلی دوره کارشناسی می بایست فرم معدل دوره کارشناسی مندرج در اطلاعیه ثبت نام سازمان سنجش (فرم معدل در سامانه ثبت نام الکترونیکی و سایت  دانشگاه نیز موجود می باشد ) که توسط دانشگاه کارشناسی تکمیل و مهمور و امضا شده، ارائه گردد . ضمنا تاریخ فارغ التحصیلی می بایست تا ۳۱ شهریور همان سال  باشد در غیر اینصورت طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور قبولی کان لم یکن تلقی می گردد .

تبعات عدم مراجعه دانشجو برای انتخاب واحد چیست؟

ثبت نام نکردن دانشجو در هر نیمسال تحصیلی، انصراف از تحصیل محسوب می شود.درصورتیکه دانشجو در زمان مقرر شده برای انتخاب واحد مراجعه ننماید و اصطلاحا در وضعیت بلاتکلیف قرار گیرد، مانند دانشجوی انصرافی بعد از پایان حذف و اخذ با وی رفتار خواهد شد. یعنی لازم است علاوه بر بدهی های معوق،شهریه ثابت و ترم هایی که غایب بوده را پرداخت نموده تا بتواند بصورت رسمی انصراف خود را تکمیل نماید

وضعیت دانشجویی که به هر دلیل دچار مشکل شده و نتواند برای انتخاب واحد یک نیمسال اقدام نماید، به چه صورت خواهد بود؟

دانشجویی که بدون ارائه درخواست مرخصی تحصیلی انتخاب واحد نکند مصداق عدم مراجعه قرار می‌گیرد  مگر آنکه ظرف مدت یک ماه بعد یا قبل از شروع ترم دلایل خود را به امور آموزش موسسه ارائه نماید و دلایل او موجه تشخیص داده شود. بنابراین در صورتیکه دلایل دانشجو موجه تشخیص داده شود برای او در نیمسال مربوطه مرخصی تحصیلی صادر خواهد شد.

حداقل نمره قبولی در دروس جبرانی در کارشناسی ارشد چیست؟

حداقل نمره قبولی در هر درس اعم از دروس دوره یا جبرانی ۱۲ است.

آیا نمرات دروس پیش نیاز (جبرانی) هم در کارنامه ثبت می شود؟

بله، اما نمره مذکور در میانگین نیمسال و کل دانشجو محاسبه نمی شود و هزینه این دروس طبق تعرفه مصوب هیات امناء موسسه از دانشجو دریافت می‌شود

تعداد دروس جبرانی در دوره کارشناسی ارشد چقدر است؟

تعداد واحدهای دروس جبرانی به تشخیص گروه آموزشی حداکثر ۱۲ واحد است.

آیا زمان استفاده شده برای دروس جبرانی در سقف سنوات تحصیلی دانشجو محاسبه می‌شود؟

خیر . زمان استفاده شده برای دروس جبرانی در سقف سنوات تحصیلی دانشجو محاسبه نمی‌شود.

دانشجویان که رشته کارشناسی آنها با رشته کارشناسی ارشد نامرتبط است ملزم به گذراندن چند واحد درسی می باشند؟

آنها ملزم به گذراندن ۱۲ واحد جبرانی می باشند.

برای شرکت در کلاس های مجازی و استفاده از پرتال، حداقل پهنای باند مورد نیاز چقدر خواهد بود؟

با حداقل پهنای باند ۱۲۸ کیلو بایت بر ثانیه امکان اتصال به پرتال و استفاده از کلاس ها وجود دارد ولی پهنای باند ۵۱۲ کیلو بایت بر ثانیه یا بالاتر پیشنهاد می گردد.

حداقل ترافیک ماهانه چقدر خواهد بود؟

حداقل ۲ گیگا بایت در ماه

چگونه در کلاس‌های مجازی (آنلاین و آفلاین) می‌توانم شرکت کنم؟

کلاس‌های مجازی به‌صورت آنلاین و تعاملی میان استاد و دانشجویان و از طریق سیستم مدیریت یادگیری (LMS) می‌باشد. دانشجو برای ورود به LMS، با ورود نام کاربری و گذرواژه‌ای که از در زمان ثبت نام دریافت کرده است در نشانی http://faranlms.com ، وارد کلاس مجازی می شود و مطابق برنامه درسی ارائه شده به صورت همزمان با استاد آنلاین (برخط) می‌شود. استاد در حین زمان برگزاری کلاس با در اختیار گذاشتن تصویر خود در اختیار دانشجویان و همچنین ارائه پاورپوینت، جزوات و … در یک فضای تعاملی به تدریس می پردازد.

کلاسهای برخط (on-line) چیست؟

برای هر درس در طول ترم دو جلسه کلاس برخط (on-line) توسط استاد در زمان بخصوصی که از قبل اعلام می‌گردد برگزار می‌شود. به این‌گونه کلاس‌ها، کلاس‌های مجازی یا الکترونیکی گفته می‌شود. کلاس‌های مجازی تعاملی است (دانشجویان می‌توانند سؤال مطرح نمایند) و دارای زمان مشخص جهت تشکیل کلاس می‌باشند و در ساعات دیگر دانشجویان تنها می‌توانند از فایل ضبط شده آن استفاده نمایند. در صورتیکه استاد هر درس صلاح بداند شرکت در این‌گونه کلاس‌ها اجباری نیست

روش ارزیابی و نمره ‌دهی در هر درس به چه صورت است؟

۱- طبق آیین‌نامه آموزشی، ارزیابی و نمره دهی در هر درس فقط در حیطه اختیار استاد هست.

۲- طبق آیین‌نامه آموزشی، برگزاری امتحانات پایانی به ‌صورت حضوری برای تمامی دروس الزامی است و شرکت دانشجو در امتحان پایانی، یکی از شروط اساسی گذراندن هر درس است.

۳- استاد می‌تواند ارزیابی دانشجو در درس را فقط از طریق امتحان پایانی انجام دهد و یا مجموعه‌ای از ارزیابی‌های دیگر در قالب امتحان میان‌ترم، کوییز، تکالیف، پروژه و مشارکت دانشجو در مباحث کلاسی را نیز علاوه بر امتحان پایانی مدنظر قرار دهد.

دانشجو به چه صورت می‌تواند درخواست خود برای تجدیدنظر در خصوص نمره را ارائه دهد و چگونه به او پاسخ داده می‌شود؟

با توجه به اینکه طبق آیین‌نامه آموزشی مرجع ارزیابی و نمره دهی در هر درس فقط استاد مربوطه می‌باشد، مرجع رسیدگی به درخواست تجدیدنظر در نمره نیز فقط استاد می‌باشد. دانشجو می‌تواند درخواست تجدیدنظر خود را اعلام نماید.

میانگین نمرات دروس دانشجو در دوره کارشناسی ارشد چقدر است؟

میانگین نمرات دروس دانشجو ، در دوره کارشناسی ارشد، در هر نیمسال تحصیلی ، نباید از ۱۴ کمتر باشد.اگر میانگین نمرات دانشجو در یک نیمسال تحصیلی کمتر از ۱۴ باشد،دانشجو مشروط قلمداد می‌شود.چنانچه میانگین نمرات دانشجو در دو نیمسال تحصیلی کمتر از ۱۴ باشد، آن دانشجو از ادامه تحصیل محرم می‌شود.

دانشجو در صورت عدم دریافت پاسخ یا پاسخ قانع‌کننده از جانب استاد آیا می‌تواند اعتراض خود را به مرجع دیگری اعلام نماید؟

مطابق تصریح ضوابط وزارت عتف ارزیابی دانشجویان تنها توسط مدرس هر درس انجام می‌پذیرد و هیچ یک از ارکان دانشگاه مجاز به دخالت در این مقوله نمی‌باشند.

آیا طبق آئین‌نامه، استاد موظف است نتیجه بررسی درخواست‌های تجدید نظر را به اطلاع دانشجویان برساند؟

خیر موظف نیست.

دانشجو پس از اعلام نمره چند روز برای درخواست تجدیدنظر در خصوص نمره فرصت دارد؟

بازه زمانی تجدیدنظر پس از اعلام نمرات سه روز می‌باشد.پس از قطعی شدن نمرات امکان تغییر نمره و ثبت دوباره در سیستم به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

چه دانشجویی مشروط قلمداد می‌شود؟

اگر میانگین نمرات دانشجو در یک نیمسال تحصیلی کمتر از ۱۴ باشد، دانشجو مشروط قلمداد می‌شود.

حداقل نمره قبولی در دروس جبرانی در کارشناسی ارشد چیست؟

حداقل نمره قبولی در هر درس اعم از دروس دوره یا جبرانی ۱۲ است.(ماده ۵-تبصره۲-آیین نامه دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته)

حداقل نمره قبولی و میانگین کل قابل قبول در کارشناسی ارشد چقدر است؟

حداقل نمره قبولی در هر درس ۱۲ و میانگین کل نمرات  قابل قبول در هر نیمسال ۱۴ است.

دانشجویی که به نمره امتحانی خود اعتراض دارد اما از طرف استاد محترم درس، این اعتراض ترتیب اثر داده نشده است چکار باید انجام دهد؟

مطابق نصریح ضوابط وزارت عتف ارزیابی دانشجویان تنها توسط مدرس هر درس انجام می پذیرد و هیچ یک از ارکان دانشگاه مجاز به دخالت در این مقوله نمی باشند. در صورت وارد نبودن اعتراض دانشجو، نمره وی تغییری نخواهد کرد و البته این به معنای عدم بررسی استاد نخواهد بود.

دانشجویی که به علت بیماری نتواند در جلسه امتحان حضور به هم رساند چه اقداماتی باید انجام دهد؟

دانشجویانی که به علت بیماری حاد نتوانسته‌اند در جلسه ی امتحان شرکت نمایند می‌بایست گواهی پزشکی از پزشک متخصص معتبر مبنی بر بیماری به تاریخ برگزاری امتحان ارائه نمایند. در این صورت درخواست دانشجو (همراه با گواهی پزشکی معتبر) در شورای آموزش دانشگاه مطرح و تصمیم‌گیری لازم به عمل خواهد آمد. بدیهی است درس مذکور می‌بایست درترم های آینده مجدداً اخذ گردد و شهریه متغییر آن درس نیز پرداخت شود.

عدم حضور در امتحان پایانی چه تبعاتی دارد؟

در صورت عدم حضور در آزمون پایان ترم نمره صفر برای دانشجو منظور می گردد مگر با ارائه گواهی پزشکی از دکتر متخصص فقط برای یک درس(با توجه به اینکه دانشجویان ارشد ملزم هستند دوره تحصیل خود را فقط در ۴ ترم تحصیلی به اتمام برسانند حذف و مرخصی فرصت انها را کوتاه تر کرده و عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت. باید اذعان کرد همه دروس در همه ترم های تحصیلی ارائه نمی شوند از اینرو یقینا عدم اخذ به موقع یک درس در فرصت های پایانی دانشجو را متضرر خواهد کرد و دانشگاه در این باره مسئولیتی نخواهد داشت. )

امتحانات پایان‌ترم چگونه برگزار می‌شود؟

امتحانات پایان نیم سال به‌صورت مجازی (آنلاین) برگزار می‌شود.

جهت درخواست مرخصی تحصیلی به چه صورت عمل کنم؟

لازم به تأکید است در نیمسال اول تحصیل دانشجو اجازه اخذ مرخصی را تحت هیچ شرایطی نخواهد داشت اما از ترم دوم به بعد با تحویل فرم تکمیل‌شده مرخصی (یک هفته قبل از شروع انتخاب واحد) در هر نیمسال تحصیلی درخواست خود را به واحد آموزش ارائه نماید. موافقت یا عدم موافقت با مرخصی تحصیلی دانشجو با توجه به وضعیت تحصیلی وی صورت می‌گیرد.

در طول دوره تحصیلی کارشناسی ارشد چند بار می توان از مرخصی تحصیلی استفاده کرد؟

دانشجو می‌تواند با احتساب سنوات تحصیل، یک نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده کند.

تبصره: بررسی سایر مصادیق مرخصی تحصیلی مانند مرخصی زایمان، مرخصی پزشکی در صورت تائید پزشک معتمد موسسه، مأموریت همسر یا والدین، بدون احتساب در سنوات تحصیلی در اختیار  مؤسسه است. .

مرخصی تحصیلی چیست؟

مدت‌زمان مشخصی که دانشجو برابر ضوابط معین به‌طور موقت به تحصیل اشتغال ندارد. در مقطع ارشد دانشجو فقط یک‌ترم اجازه مرخصی خواهد داشت که البته در طول سنوات وی نیز منظور خواهد شد.

چگونه می توانم اعلام انصراف نمایم؟

قوانین آموزشی در ابتدای ثبت نام به هر دانشجو ارائه می گردد تا پس از مطالعه وی با امضا و اثر انگشت ثبت در پرونده وی شود. از اینرو تعهد به بندهای قید شده در آئین نامه کاملا الزامی می باشد. (شرایط انصراف در آئین نامه قید شده است)

فرم انصراف را باید حضورا از موسسه تحویل گرفته و پس از تکمیل با امضا و ثبت دقیق تاریخ روز ، به بخش اداری موسسه تحویل دهید تا روال بررسی آن آغاز گردد.

دانشجو مجاز است فقط برای یک بار و تا دو ماه از تاریخ  ارائه درخواست، تقاضای انصراف خود را پس بگیرد در غیر این صورت،پس از انقضای این مهلت، حکم انصراف از تحصیل وی صادر می شود.

تبصره:تصمیم گیری برای بازگشت به تحصیل دانشجوی منصرف از تحصیل، بر عهده موسسه است.

تا زمانیکه پرونده دانشجو به صورت کامل بسته نشده باشد ، دانشجوی مذکور منصرف محسوب نمی گردد و تعهدات و تبعات مالی بیشتری برای وی ایجاد می گردد. لذا پیگیری خود دانشجو تا اتمام همه مراحل انصراف از اهمیت زیادی برخوردار است.

تبعات تقاضای انصراف از تحصیل قبل از شروع یک نیمسال از بُعد مالی چیست؟

درصورتیکه دانشجو قبل از شروع نیمسال (زمان اعلام شده در تقویم دانشگاهی) بصورت رسمی تقاضای انصراف نماید، تنها لازم است بدهی های معوق خود را تا آن تاریخ پرداخت و سپس مراحل انصراف را تکمیل نماید.

تبعات تقاضای انصراف از تحصیل بعد از شروع ترم چیست؟

در صورت تقاضای انصراف دانشجوی ترم اولی بعد از دریافت شماره دانشجویی و شروع ترم هیچ مبلغی به دانشجو مسترد نخواهد شد.

برای دانشجویان ترم دوم به بعد: پس از شروع یک نیمسال و قبل از پایان زمان حذف و اضافه بصورت رسمی تقاضای انصراف نماید، لازم است علاوه بر بدهیهای معوق، شهریه ثابت آن نیمسال را نیز پرداخت نماید و سپس مراحل انصراف را تکمیل کند.

اما در صورت انتخاب واحد دانشجو در ترمی که انصراف خود را اعلام می کند: علاوه بر شهریه ثابت کل شهریه متغیر ترم مذکور نیز جز بدهی های دانشجو محسوب می گردد.

آیا امکان مهمان شدن در سایر دانشگاه‌ها برای دانشجویان موسسه آموزش عالی الکترونیکی “فاران مهر دانش” وجود دارد؟

مهمان شدن دانشجویان مؤسسات داخل و خارج کشور در موسسات و برعکس ممنوع است.

آیا امکان تغییر رشته، انتقالی و میهمانی در دوره کارشناسی ارشد وجود دارد؟

 تغییر رشته، انتقالی و میهمانی در دوره کارشناسی ارشد ممنوع است.

آیا امکان انتقال دائم وجود دارد؟

انتقال دائم در دوره‌های الکترونیکی امکان پذیر نیست.انتقال دانشجو در نظام یادگیری الکترونیکی ممنوع می باشد.

شرایط ادامه تحصیل دانشجویی که حکم اخراج برای او صادر می‌شود چگونه است؟

دانشجوی اخراجی علاقه‌مند به ادامه تحصیل می‌تواند در صورت شرکت مجدد و قبولی در آزمون سراسر/ یا آزمون‌های احتمالی دیگر در هر دانشگاه و رشته‌ای که پذیرفته شود ادامه تحصیل بدهد.

آیا معافیت تحصیلی “دانشجوی اخراجی” باطل می‌شود؟

بلی. هم‌زمان با صدور حکم اخراج، وضعیت دانشجوی مشمول از سوی این موسسه آموزش عالی به حوزه نظام وظیفه اعلام می‌شود و رونوشت معرفی‌نامه نیز به خود دانشجو داده می‌شود. دانشجوی اخراجی موظف است ظرف مدتی که در رونوشت معرفی‌نامه قیدشده است خود را به حوزه نظام‌وظیفه معرفی نماید.

آیا تحصیل در مؤسسه “فاران مهر دانش” همزمان با خدمت نظام وظیفه عمومی امکان پذیر است؟

پاسخ: خیر، تحصیل همزمان با خدمت وظیفه عمومی از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا ممنوع اعلام شده است.

آندسته از پذیرفته شدگانی که مشمول خدمت نظام وظیفه میباشندچه اقدامی باید انجام دهند؟

برای مشمولین خدمت نظام وظیفه ارائه معافیت تحصیلی الزامیست . لذا می‌بایست در روز معارفه و مراجعه حضوری ، فرم مخصوص درخواست معافیت تحصیلی را از کارشناسان مربوطه دریافت و تکمیل نموده و با مراجعه به پلیس ۱۰+ معافیت تحصیلی خود را دریافت و به اداره آموزش تحویل نمایند.

آندسته از پذیرفته شدگانی که در حال انجام خدمت نظام وظیفه می باشند چه اقدامی باید انجام دهند؟

پذیرفته شدگانی که در حال انجام خدمت نظام وظیفه می باشند می بایست پس از انجام ثبت نام الکترونیکی به اداره آموزش در موسسه آموزش عالی مراجعه نموده و برگه تاییدیه ثبت نام خود را دریافت نمایند تا بتوانند برای دریافت برگه ترخیص از خدمت اقدام کنند. در روز معارفه و مراجعه حضوری با در دست داشتن برگه ترخیص از خدمت ،جهت دریافت فرم مخصوص درخواست معافیت تحصیلی به کارشناسان آموزش مراجعه نمایند تا با مراجعه به پلیس ۱۰+ معافیت تحصیلی خود را دریافت و به اداره آموزش تحویل نمایند.

پذیرش دانشجو در موسسه فاران مهر دانش چگونه است؟

پذیرش دانشجو به شیوه الکترونیکی در موسسات آموزش عالی غیر دولتی-غیر انتفاعی، تنها از طریق آزمونهای سراسری سازمان سنجش آموزش کشور ، امکان پذیر است.

چگونه می توانیم در دوره های کارشناسی ارشد موسسه آموزش فاران مهر دانش تحصیل کنیم ؟

برای حضور در دوره های رسمی کارشناسی ارشد، کلیه فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی می توانند در آزمون سراسری هر ساله کارشناسی ارشد و انتخاب دانشگاههای مجازی و غیرانتفاعی شرکت نمایند و در مرحله بعد چنانچه مجاز به انتخاب رشته شدند می توانند این موسسه و سایر مراکز آموزش عالی مورد نظر را انتخاب نمایند و منتظر اعلام نتایج نهایی پس از بررسی های لازم کارنامه و شرایط ورود از سوی این موسسه و سازمان سنجش باشند. اسامی پذیرفته شدگان در شهریور ماه هر سال از طریق سازمان سنجش اعلام می شود که این افراد می توانند در زمان تعیین شده ثبت نام نمایند.

آندسته از پذیرفته شدگانی که در زمان ثبت نام در کنکور سازمان سنجش آموزش کشور دانشجوی سال آخر بودند چه اقدامی باید انجام دهند؟

برای دانشجویان سال آخر، تکمیل و ارائه  فرم واحد های گذرانده مندرج در اطلاعیه ثبت نام سازمان سنجش ( فرم واحد های گذرانده در سامانه ثبت نام الکترونیکی و سایت دانشگاه نیز موجود می باشد ) که توسط دانشگاه محل تحصیل تکمیل و مهمور و امضا شده ، الزامیست .

چگونه می توانیم در دوره های کارشناسی ارشد موسسه آموزش فاران مهر دانش تحصیل کنیم ؟

برای حضور در دوره‌های رسمی کارشناسی ارشد، کلیه فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی می‌توانند در آزمون سراسری هرساله کارشناسی ارشد و انتخاب دانشگاه‌های مجازی و غیرانتفاعی شرکت نمایند و در مرحله بعد چنانچه مجاز به انتخاب رشته شدند می‌توانند این موسسه و سایر مراکز آموزش عالی موردنظر را انتخاب نمایند و منتظر اعلام نتایج نهایی پس از بررسی‌های لازم کارنامه و شرایط ورود از سوی این موسسه و سازمان سنجش باشند. اسامی پذیرفته‌شدگان در شهریورماه هرسال از طریق سازمان سنجش اعلام می‌شود که این افراد می‌توانند در زمان تعیین‌شده ثبت‌نام نمایند.

آیا امکان پذیرش دانشجو بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد؟

خیر.پذیرش دانشجو به شیوه الکترونیکی در مقطع کارشناسی ارشد در مؤسسات آموزش عالی غیردولتی – غیرانتفاعی تنها از طریق آزمون‌های سراسر سازمان سنجش آموزش کشور امکان‌پذیر است.(۲-۳ نظام‌نامه یادگیری الکترونیکی)

بازگشت به بالا