کارشناسی ارشد یادگیری الکترونیکی

معرفی رشته کارشناسی ارشد یادگیری الکترونیکی

کارشناسی ارشد یادگیری الکترونیکی موسسه آموزش عالی غیردولتی مجازی فاران مهر دانش

کارشناسی ارشد یادگیری الکترونیکی فاران مهر دانش

ضرورت و اهمیت رشته یادگیری الکترونیکی

فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدت زمان کوتاهی که از پیدایش آن می‌گذرد، توانسته است تغییرات فراوانی را در شیوه زندگی بشر به‌وجود آورد. یکی از زمینه‌هایی که سهم عمده‌ای از این تغییرات را به خود اختصاص داده است، یادگیری است؛ بنحوی که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در این زمینه منجربه ظهور حیطه نوینی تحت عنوان “یادگیری الکترونیکی” شده است. حذف محدودیت‌های مکان، زمان و سن یاد گیرنده که روزگاری دور از ذهن به‌نظر می‌رسیدند، دیگر محدودیت‌های بزرگی برای آموزش محسوب نمی‌شوند، یادگیری الکترونیکی معمولا انعطاف‌پذیری دسترسی را در هر مکان و زمان فراهم می‌کند، در اصل به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا زمان و فضا را درنوردند. در حال حاضر، با گسترش روزافزون امکانات شبکه و رایانه، به‌گونه چشمگیری بر تعداد طرفداران این فناوری افزوده شده و استقبال از آن نیز به نحو فزاینده‌ای افزایش یافته است. از سوی دیگر، باید توجه داشت که با به‌وجود آمدن نیازهای گسترده و جدید در جوامع استفاده از رویکردهای سنتی در نظام آموزشی کافی نیست. یادگیری الکترونیکی، یا یادگیری مبتنی بر فناوری اطلاعات، راه را برای استفاده فناوری‌های نوین در آموزش و یادگیری هموار ساخته است. در حقیقت یادگیری الکترونیکی به منزله یکی از روش‌های عمده در فرایند یاددهی یادگیری پذیرفته شده است و به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های رسانه‌ای متنی، تصویری و صوتی مخصوص به خود، قادر است تعاملات بین: یادگیرنده و مدرس، یادگیرنده و محتوا و نیز یادگیرنده و همکلاسان را در عرصه زمان و مکان توسعه داده و فعالیت‌های یاددهی و یادگیری را متحول سازد. پیش‌بینی شده است که نسبت دانشجویان در دوره‌های یادگیری الکترونیکی در آینده در کشورهای صنعتی به ۹۰% کل آموزش عالی برسد. نسبت تعداد دانشجویان به جمعیت گروه سنی ۱۸-۲۴ ساله در امریکای شمالی در ده سال گذشته از ۶۸% به ۹۱% رسیده است. این نسبت در کشورهای اروپایی از ۴۵% به ۵۸% و در کشورهای شرق آسیا از ۴% به ۲۶% افزایش یافته است. در کشورهای خاورمیانه نیز این نسبت از ۱۶% به ۲۹% رسیده است. بخشی از این افزایش در اثر استفاده از سیستم‌های یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی بوده است. لازم به یادآوری است که در ایران نسبت تعداد دانشجویان به جمعیت ۱۸-۲۴ ساله به بیش از ۳۵% افزایش یافته است. اما این افزایش از یادگیری الکترونیکی چندان تاثیر نپذیرفته است. باتوجه به نکات یاد شده و نظر به تاکید نقشه جامعه علمی کشور بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان اولویت (بند الف)، و نیز با در نظر گرفتن برنامه‌های استراتژیک آموزش عالی کشور برای ارتقاء نسبت تعداد دانشجویان به جمعیت ۱۸-۲۴ ساله، توسعه یادگیری الکترونیکی به‌عنوان وسیله‌ای برای گسترش آموزش عالی، امری انکارناپذیر است. بر این اساس، به کمک یادگیری الکترونیکی می‌توان نسبت یاد شده را در ایران به ۶۰% (نسبت پیشنهادی نقشه جامع علمی کشور در افق ۱۴۰۴) نزدیک کرد.

اما، آموزش عالی ایران با کمبود نیروی انسانی توانمند برای طراحی و اجرای سیستم‌های یادگیری الکترونیکی روبرو است. از آنجا که تاسیس دوره‌های تحصیلات تکمیلی در این رشته تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است، تاسیس دوره کارشناسی ارشد یادگیری الکترونیکی برای تربیت افراد متخصص و کارآزموده ضرورت دارد.

مزایای تحصیل آموزش مجازی در فاران مهر دانش

آموزش الکترونیکی شیوه آموزش و یادگیری را کاملا دگرگون کرده است. برخلاف روش‌های آموزش سنتی، آموزش الکترونیکی یادگیری را ساده‌تر و موثرتر می‌کند.

روش یادگیری آنلاین برای همه افراد روشی مناسب است. ظهور انقلاب دیجیتالی منجر به تغییرات قابل توجهی در نحوه دسترسی، استفاده، بحث و اشتراک‌گذاری محتوا شده است. هر شخصی با هر میزان مشغله می‌تواند در زمان و مکان دلخواه خود از این نوع آموزش بهره ببرد. بسیاری از افراد بسته به در دسترس بودن و راحتی خود ، تعطیلات آخر هفته یا عصرها را انتخاب می‌کنند.

موسسه آموزش عالی غیردولتی مجازی فاران مهر دانش زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اقدام به ارائه آموزش عالی الکترونیکی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌نماید.

مزیت ویژه آموزش الکترونیکی این است که می‌توانید هر زمان که نیاز داشته باشید به مطالب مورد مطالعه دسترسی پیدا کنید. همان‌طور که شما استاد زمان خود هستید، بنابراین شما بر محتوایی که یاد می‌گیرید نیز تسلط دارید.

باتوجه به غیرحضوری بودن تحصیل در فاران مهر دانش، علاقه‌مندان به‌راحتی می‌توانند از سراسر دنیا اقدام به تحصیل نمایند.

دانشجویان برای تحصیل در فاران مهر دانش هیچ‌گونه محدودیت سنی ندارند. در هر سنی که باشید امکان تحصیل در این موسسه برای شما وجود دارد.

تحصیل همزمان دانشجویان دوره‌های الکترونیکی (مجازی) در یکی از رشته‌ها یا گرایش‌های حضوری، نیمه حضوری و یا الکترونیکی دانشگاه‌های دیگر بلامانع است.

کارشناسی ارشد یادگیری الکترونیکی

اهداف دوره و دستاوردهای یادگیری رشته یادگیری الکترونیکی

  • آشنا کردن شرکت ‌کنندگان با نظزیه‌ها و رویگردهای یادگیری و کاربرد آن در یادگیری الکترونیکی

  • توانمند کردن شرکت کنندگان در طراحی درسی برای یادگیری الکترونیکی جهت پرورش دانش، نگرش و نیز مهارت‌های اشتغال‌پذیر و همچنین انجام وظایف شغلی

  • توانمند کردن شرکت کنندگان در طراحی محیط‌های یادگیری غنی شده به‌وسیله فناوری اطلاعات

  • توانمند کردن شرکت‌کنندگان برای استقرار یک سیستم یادگیری الکترونیکی

  • توانمند کردن شرکت‌کنندگان در ارزیابی آموخته‌ها در سیستم‌های یادگیری الکترونیکی و نیز سنجش کیفیت این سیستم‌ها

  • تربیت و تامین نیروی انسانی مورد نیاز برنامه‌ریزی و استقرار سیستم‌های یادگیری الکترونیکی در نهادهای آموزشی، تولیدی و خدماتی

  • توانمند نمودن دانشجویان در طراحی، اجرا و ارزشیابی خدمات پشتیبانی برای برنامه یادگیری از راه دور

  • توانمند نمودن دانشجویان در تحلیل و تولید نقشه راه به سازمان‌ها و موسسات فناوری آموزشی از راه دور، و مدیریت اجرای این فناوری در آموزش الکترونیکی

  • توانمند نمودن فراگیران به‌عنوان رهبران موثر، مدیر و عضو گروه در یک سازمان برای یادگیری الکترونیکی

در پایان دوره کارشناسی ارشد یادگیری الکترونیکی، دانش‌آموختگان می‌توانند:

  1. ضرورت توانمند بودن شرکت‌کنندگان در یادگیری الکترونیکی را از نظر مهارت‌های درک متن و نوشتاری، قبل از شروع یادگیری، استدلال نمایند و چگونگی تحقق آن را در عمل نمایان کنند.
  2. نقش مدرس را در محیط‌های یادگیری الکترونیکی شرح دهند و دانش حرفه مدرس دانشگاهی را برای تدریس در این محیط‌ها مورد تحلیل قرار دهند.
  3. ضرورت تعامل یادگیرنده با مدرس، محتوا و همکلاسان، را در یادگیری الکترونیکی شرح دهند و نحوه اجرای آن را در عمل توصیف کنند.
  4. مبانی پداگوژیک (علم و هنر، یاددهی یادگیری) را در یادگیری الکترونیکی شرح دهند و در عمل به‌کار برند.
  5. نقش رسانه‌های اجتماعی را در ایجاد محیط‌های یادگیری غنی شده به‌وسیله فناوری اطلاعات بیان کنند و چگونگی تلفیق آن را با پداگوژی شرح دهند.
  6. چگونگی مدیریت زمان را به‌وسیله یادگیرنده در فرایند یادگیری الکترونیکی بیان نمایند و توانمندی خود را در هدایت یادگیرندگان برای تسلط به این مهارت نمایان کنند.
  7. ضرورت آماده کردن یادگیرنده را در فرایند یادگیری الکترونیکی توصیف کنند و در عمل یادگیرندگان را به این سو هدایت نمایند.
  8. فرایند یادگیری با همیاری را در محیط‌های یادگیری الکترونیکی مورد تحلیل قرار داده، هدایت یادگیرنده برای برنامه‌ریزی به‌منظور دستیابی به عملکرد مطلوب یادگیری را توصیف کنند و در عمل به کار برند.
  9. مهارت‌های جست‌وجوی اطلاعات علمی را در شبکه‌های اطلاعات به‌ویژه وب جهانی، نمایان کنند.
  10. اصول کلی ارزیابی کیفیت وب‌سایت‌های آموزشی موجود در شبکه‌های جهانی را بیان کنند.
  11. چگونگی طراحی سیستم‌های یادگیری الکترونیکی را شرح دهند و در عمل یک برنامه را طراحی کنند.
  12. چرایی و چگونگی استفاده از روانشناسی تربیتی و رویکردهای یادگیری را در چرخه برنامه‌ریزی و اجرای سیستم‌های یادگیری الکترونیکی بیان کنند و در عمل برای یک برنامه به‌کار برند.
  13. روش‌های تحقیق مورد استفاده در شناسایی و حل مشکلات سیستم‌های یادگیری الکترونیکی را شرح دهند و درک علمی خود را در حوزه تخصصی، از طریق انتخاب یک مسئله خاص، تدوین طرح تحقیق مناسب برای آن، اجرای طرح و گزارش آن به‌عنوان پایان‌نامه تحصیلی نمایان کنند.
  14. عوامل فناورانه تشکیل دهنده سیستم‌های یادگیری الکترونیکی از جمله فراهم‌سازها، پخنای باند، ساز و کارهای شبکه، سخت‌افزار، نرم‌افزار و … را شرح دهند و نقش آن‌ها را با کیفیت سیستم‌های یاد شده تحلیل کنند.
  15. ارتباطات چندرسانه‌ای و کاربرد آن‌ها را در یادگیری الکترونیکی بیان نمایند و در عمل به‌کار برند.
  16. برای یک گروه مخاطبان انتخابی، باتوجه به یک موقعیت مسئله ملموس، یک طرح درس ویژه یادگیری الکترونیکی با محتوای مرتبط تولید کنند.
  17. روش‌های ارزیابی آموخته‌ها در یادگیری الکترونیکی را شرح دهند و در عمل به کار برند.
  18. با پایش استفاده از مبانی نظری تعامل انسان و رایانه در چرخه طراحی، تولید و اجرای یادگیری الکترونیکی، به پیشبرد مطالعات کاربردپذیری و سنجش رضایت یادگیرنده (کاربر) در مطالعه برای کیفیت یادگیری کمک کنند.
  19. چگونگی حکمرانی و مدیریت سیستم‌های یادگیری الکترونیکی را بیان کنند و نقش نظارت و ارزیابی را در ارتقا کیفیت آن‌ها شرح دهند.
  20. نقش منابع مالی و کالبدی را در کیفیت عملکرد سیستم‌های یادگیری الکترونیکی بیان کنند.
موسسه فاران مهر دانش
سایر مقاطع و گرایش‌های مهندسی در فاران مهر دانش