آشنایی با موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مجازی فاران مهر دانش

درباره فاران

این موسسه پس از تاسیس با بومی سازی سیستم آموزش مجازی مناسب و تامین محتوای آموزش در رشته‌های مدیریت کسب و کارهای کوچک و مدیریت صنعتی (مقطع کارشناسی) آغاز به کار نمود. از آغاز فعالیت، تاکید ما بر نهادینه سازی و ارتقاء سطح فرهنگ آموزش مجازی در کشور و استقرار صحیح نظام مدیریتی و آموزش الکترونیکی با اهداف آموزش عالی کشور و توسعه کمی و کیفی در جهت تحقق برنامه چشم‌انداز جمهوری اسلامی در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی با تاکید بر جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه بوده است.

چارت سازمانی موسسه

چارت سازمانی موسسه آموزش عالی فاران

از آغاز فعالیت، تأکید ما بر نهادینه سازی و ارتقاء سطح فرهنگ آموزش مجازی در کشور و استقرار صحیح نظام مدیریتی و آموزش الکترونیکی با اهداف آموزش عالی کشور و توسعه کمی و کیفی در جهت تحقق برنامه چشم انداز جمهوری اسلامی در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی با تاکید بر جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه بوده است؛ که مهمترین عناوین آن عبارت بوده است :

  1. تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم و ترویج پژوهش
  2. جامعه ایرانی برخوردار از دانش پیشرفته توانا در تولیدعلم و فناوری متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی
  3. دست یافتگی به جایگاه اول اقتصادی ،علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل
  4. دارای تعامل سازنده و موثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت
  5. تقویت نهضت نرم افزاری و ترویج پژوهش
  6. کسب فناوری، به ویژه فناوری‌های نو شامل ریز فناوری و فناوری‌های زیستی، اطلاعات و ارتباطات، زیست محیطی، هوافضا و هسته‌ای

در واقع همه اهداف مذکور در برنامه چشم انداز را می توان در فرایند تربیت و مدیریت منابع نیروی انسانی خلاصه نمود به همین دلیل از ابتدا برنامه جامع موسسه در تحصیلات آموزش عالی در مقاطع مختلف را بر مبنای توسعه کیفیت تربیت نیروی انسانی قرار داده‌ایم.

هر چند نیل به این مهم تلاش ملی و اجرایی کشوری لازم داشته است اما به سهم خود تلاش کرده‌ایم که در جهت نیل به توسعه کمی و کیفی برنامه چشم انداز با رویکرد “هدفمند تربیت و هدایت منابع نیروی انسانی ” گام برداریم. لذا با توجه به اینکه ماهیت مؤسسه آموزش عالی فاران مهردانش، مجازی و الکترونیکی می‌باشد،برنامه‌ریزی ما بر مبنای استفاده از راه‌کارهای نوین جهت ایجاد، کنترل و توسعه ساختارهای فناوری‌های IT در سیستم آموزش مجازی قرار گرفته است تا در فرایند تحول آموزشی بتوانیم دانشجویان خود را با چار چوب آموزش کاربردی و فایده محور برای ورود به عرصه اقتصادی و مدیریتی مورد نیاز کشور هدایت کنیم. به همین دلیل در انتخاب رشته‌های موئسسه در این فرایند و نیاز جامعه تدبیر مداوم داشته‌ایم تا ارتباط دانشجو با جامعه مفهوم تحولی و رضایتمندی در کار و اشتغال پیدا کند.

با یاری خدا و با همکاری و تلاش اساتید و مشاورین و همکاران اجرایی فنی و آموزشی و حمایت و همفکری اعضای محترم توانمند و با سابقه درخشان هیئت موسس و امنا در حال حاضر دارای دانشکده‌های مهندسی، حقوق، اقتصاد و حسابداری و مدیریت با رشته‌های زیر می‌باشد:

آموزش مجازی یا الکترونیکی

یادگیری الکترونیکی (مجازی) رویکرد نوین جهانی در آموزش به ویژه تحصیلات تکمیلی و پژوهشی می‌باشد که با تامین زیر ساخت‌های فضای مجازی در سطح کشور خدمات موثر آن برای فراگیران امکان یادگیری در هر زمان و در هر مکان را فراهم می‌نماید. فرآیند آموزش در این شیوه برای همه مقاطع تحصیلی اعم از کاردانی، کارشناسی پیوسته و نا پیوسته و کارشناسی ارشد به‌صورت غیرحضوری “آفلاین” و جلسات “آنلاین” می‌باشد.

اعتبار مدرک تحصیلی

دانش آموختگان این دوره‌ها می‌توانند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند و از مزایای استخدامی و اجتماعی همانند سایر دانش آموختگان برخوردار گردند . مدرک ارائه شده مورد تأئید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

مؤسسه فاران مهر دانش علاوه بر همکاران خود در تدریس، از حضور اساتید توانمند و اعضای هیئت علمی دیگر دانشگاه‌های کشور همچون دانشگاه تهران، شهید بهشتی، امیرکبیر، خواجه نصیر الدین طوسی، علم وصنعت، دانشگاه آزاد اسلامی و…. نیز بهره می‌برد. مزیت امکان حضور اساتید و استفاده از توان بالای علمی همکاران باعث افزایش کیفیت آموزش مخصوصاً در مقطع کارشناسی ارشد گردیده است.

 

سامانه آموزش مجازی و قابلیت های افزوده شده

قابلیت دسترسی از سراسر دنیا

گردآوری و نگهداری فایل‌ها به‌صورت آنلاین

تدوین دروس و ایجاد کنترل در دسترس دانشجویان

بارگذاری و اشتراک گذاری مطالب درسی

برگزاری کلاس‌های آنلاین

نگهداری آنلاین دروس و مباحث درسی

ارتباط خارج از کلاس (درون دانشگاهی) به صورت آفلاین و آنلاین

بارگذاری کلاس‌های آنلاین

ارائه کوئیز و امتحانات و در نهایت ارزیابی آن‌ها

انجمن‌های درسی جهت مباحث علمی بین رشته، یا رشته‌های مختلف

ارائه، دریافت و بازبینی تکالیف درسی

پیام‌رسان داخلی جهت ارتباط دانشگاهی

نمایش و ثبت نمرات

امکان ارسال صوت و تصویر در محیط مباحثات درسی

پشتیبانی

یکی از ارکان مهم آموزش اثربخش، پشتیبانی قدرتمند و کامل است که البته در آموزش مجازی این مهم، نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند. از این‌رو کلیات عملیات پشتیبانی در مؤسسه در سه بخش زیر ساماندهی شده است:

۱.پشتیبانی قبل از آموزش
  • توجیه اساتید در رابطه با تدریس شیوه‌های نوین در آموزش الکترونیکی و مجازی
  • آموزش دانشجویان درباره ماهیت آموزش مجازی، روش‌های آن و طریقه بهره‌مندی حداکثری از سیستم
  • سیستم آموزشی ویژه، جهت راهنمایی و راه‌اندازی فعالیت دانشجو
  • ایجاد ارتباط بین اساتید و دانشجویان و مسئولین از طریق جلسه معارفه و کارگاه‌های آموزشی
۲.پشتیبانی حین آموزش

در بخش سامانه آموزش مجازی و قابلیت‌های افزوده شده عنوان شده است.

۳.پشتیبانی پس از آموزش
  • برگزاری آزمون برای هر درس (میان ترم و پایان ترم)
  • دریافت ارزشیابی درسی و نمرات دانشجویان از اساتید

تولید محتوا

  • جزوات به گونه‌ای است که علاوه بر قابل فهم و گویا بودن، اثربخش نیز می‌باشد.
  • برای شکافتن مطالب درسی و توضیح بیشتر از روش‌های چندرسانه‌ای بهره گرفته می‌شود.
  • زمان‌بندی مناسب جهت دریافت و پیگیری درس تعیین می‌شود.
  • جهت نیل به اهداف آموزش از طریق تمرین، سؤالات گزینه‌ای و تکالیف درسی طراحی و ارائه می‌شود.
  • برای فراهم کردن زمینه درک عمیق مطالب درسی برای دانشجویان امکانات مختلف شامل ارتباط با اساتید و رفع اشکال درسی به دو صورت همزمان (ویدئو کنفرانس) و غیر هم زمان تالارهای پرسش و پاسخ و رفع اشکال، پست الکترونیک، پست صوتی، پیام رسان داخلی، ایجاد خلاقیت و اظهار نظر، طراحی مباحثات درسی و کارگروهی با مشارکت استاد تامین شده است .

نحوه ادامه تحصیل دانش آموختگان به شیوه الکترونیکی

کلیه دانش آموختگان شیوه الکترونیکی، همچون سایر دانش آموختگان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که مورد تأیید شورای گسترش آموزش عالی کشور هستند، مجاز به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در شیوه‌های الکترونیکی و غیرالکترونیکی (حضوری ) در داخل و خارج از کشور می‌باشند.

لازم به تذکر است  دوره الکترونیکی کارشناسی ارشد  به شیوه آموزش محور برگزار می‌گردد که به جای پایان نامه، واحد سمینار و یا پروژه گذرانده می‌شود.

نحوه تدریس اساتید

کلیه کلاس‌ها در طول یک ترم با ارائه محتوای درسی منطبق بر سر فصل وزارت علوم به صورت آفلاین و آنلاین برگزار می‌شود. دانشجویان موظف هستند هر هفته درس ارائه شده را به همراه تکالیف، آزمون‌ها و توصیه‌های اساتید مربوطه را در سامانه یا پرتال یادگیری الکترونیکی (LMS) دریافت و مطالعه نمایند تا برای امتحانات پایان ترم آمادگی کامل داشته باشند. همچنین برای ارتباط و تبادل نظر آموزشی بین اساتید و دانشجویان امکان حضور در تالار گفتگو فراهم می‌باشد، به همین دلیل حضور دانشجویان به دلیل اشتغال و مشکلات روزمره و صرف هزینه‌های دانشجویی مثل رفت وآمد، امکان به حداقل ممکن تقلیل می‌یابد، و زمان حضور دانشجویان فقط هنگام ثبت نام اولیه و امتحانات می‌باشد.

هر چند امکان برگزاری امتحانات  به‌صورت غیر حضوری و آنلاین فراهم می‌باشد ولی به دلیل آیین نامه‌های وزارت عتف، برگزاری امتحانات به صورت حضوری برگزار می‌گردد مگر در شرایط خاص که امکان برگزاری آنلاین نیز فراهم گردد.

تحصیل همزمان

تحصیل همزمان دانشجویان دوره‌های الکترونیکی (مقطع کارشناسی) در یکی از رشته‌ها یا گرایش‌های حضوری و یا الکترونیکی دانشگاه‌های دیگر بلامانع است.

نحوه پذیرش دانشجو

پذیرش دانشجو در مؤسسات آموزش عالی غیردولتی از طریق آزمون‌های سراسری و سوایق تحصیلی از طریق سازمان سنجش آموزش کشور، امکان پذیر است.

شهریه

مبلغ شهریه هر ترم تحصیلی جدید برای مقاطع مختلف براساس دستورالعمل وزارت عتف و تایید هیات امنای موسسات غیر دولتی تصویب و اعلام می شود. البته برای دانشجویان قبلی نسبت افزایش مصوب فقط برای شهریه ثابت در شروع سال تحصیلی جدید اعمال می گردد.