وتاهک
سوالات متداول کارشناسی۱۴۰۳/۷/۱۵ ۱۰:۴۷:۰۳
آموزش الکترونیکی یا مجازی چیست؟

آموزش الکترونیکی که ترجمه واژه E-Learning است گاه با نام آموزش مجازی   Virtual Learningنیز شناخته می شود، شیوه‌ای از آموزش است که به کمک ابزارهای نرم افزاری و زیر ساخت اینترنتی، آموزش به‌صورت غیرحضوری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.استاد و دانشجو به صورت فیزیکی و همزمان در یک کلاس درس حضور ندارند و محتوای آموزشی با استفاده از روش های الکترونیکی (همچون فایل صوتی، ویدئو، ارتباط اینترنتی ) دسترس دانشجو قرار می گیرد. آموزش الکترونیکی تکیه و نیاز زیادی به رایانه و استفاده از آن دارد. بخش عمده آموزش مجازی امروزه با استفاده از کامپیوتر دنبال می‌شود و به علت نقش پر رنگ اینترنت در این زمینه گاه با واژه‌هایی چون آموزش کامپیوتری و آموزش اینترنتی نیز از آموزش الکترونیکی یاد می‌شود.

تفاوت آموزش الکترونیکی با آموزش از راه دور چیست؟

در آموزش از راه دور (مانند پیام نور) منابع در اختیار دانشجویان قرار گرفته و دانشجو باید بصورت خودخوان دروس را خوانده و فقط در امتحانات شرکت می‌کند. یادگیری الکترونیکی (مجازی) رویکردی نوین در آموزش است که برای فراگیران امکان یادگیری در هر زمان و در هر مکان را  به صورت غیرحضوری  “آفلاین “و تعداد محدودی جلسات “آنلاین”  فراهم می‌نماید. و ارتباط با استادان مربوطه را از طریق پرتال آموزشی و یا  آنلاین برقرار می‌کند .در این موسسه مشاوره علمی-پژوهشی دانشجویان با استادان گروه‌های مختلف، از این طریق انجام می‌پذیرد.

منابع دروس در نظام آموزش الکترونیکی کدامند؟
  • منابع دروس همراه با سر فصل توسط  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه می‌گردد و ترم بندی رشته‌ها نیز توسط مدیر گروه هر رشته تنظیم می‌گردد.
  • محتوای الکترونیکی شامل (پاورپوینت، پی‌دی‌اف، ورد و ….) از قبل تهیه شده، در فضای الکترونیکی هر درس قرار می‌گیرد. و در هر نیمسال بر مبنای انتخاب واحد دانشجویان، برای دانشجویان درس مربوطه قابل دسترسی می‌باشد.
مزایای آموزش الکترونیکی یا مجازی چیست؟
  • عدم نیاز به حضور فیزیکی و رفت و آمد: در مدل آموزش مجازی چون استاد و دانشجو با استفاده از بسترهای الکترونیکی همچون اینترنت و ویدئوکنفرانس با هم ارتباط دارند لزومی به حضور فیزیکی همزمان استاد و دانشجو در یک زمان خاص در یک مکان خاص نیست. این امر هزینه زمانی و مالی رفت و آمد و حضور را برای دانشجو و استاد از بین می برد؛ و باعث می‌شود دانشجویانی که مشغله کاری زیاد دارند بتوانند در ساعات فراعت خود از این آموزش استفاده کنند.
  • هزینه به نسبت کمتر: هزینه تولید محتوای آموزش مجازی کمتر از محتوای آموزش حضوری است و علاوه بر این مخاطبان هر سری از آموزش مجازی را می‌توان زیاد نمود تا هزینه‌های آن کم شود. بعد از ایجاد محتوای آموزشی می‌توان این محتوا را چند بار استفاده کرد و هزینه‌ها را کاهش داد. آموزش الکترونیکی امکان استفاده از محتوای آموزشی را برای اقشار بیشتری از جامعه فراهم می‌کند.
  • تنظیم سرعت یادگیری: در اغلب مدل‌های آموزش الکترونیکی آموزنده می‌توان سرعت فراگیری مطالب را کاهش و یا افزایش دهد و از انعطاف پذیری آن استفاده کند.
  • آموزش محتوای مورد نیاز: فراگیران در دوره‌های آموزش مجازی می‌توانند بر روی آنچه نیاز دارند و قصد دارند یاد بگیرند تمرکز کنند و از تکرار یاد گرفتن آنچه می‌دانند پرهیز کنند. با این نکته و توجه به این امر که در آموزش مجازی دانشجو محور یادگیری است سرعت یادگیری حتی تا ۵۰% افزایش می‌یابد. علاوه بر این اتلاف زمانی در دوره‌های آموزش مجازی به علت عدم نیاز به حضور فیزیکی و رفت و آمد خیلی کم است.
  • جذابیت بصری و شنیداری: اکثر محتوای آموزش مجازی به روش‌های جدید و جذاب بصری و دیداری ساخته می‌شود و از کسل کنندگی و یکنواختی کتاب‌های قدیمی دیگر خبری نیست. همین اتفاق شور و انرژی دانش پذیران (به ویژه دانش پذیران جوان و نوجوان) را برای آموزش افزایش می‌دهد و از خستگی در اثر مطالعه زیاد کم می‌کند.
  • به روز بودن محتوا: سرعت عرضه و تولید محتوای الکترونیک نسبت به محتوای چاپی و فیزیکی بیشتر است و خیلی سریع می‌توان محتوای جدید را به دانش پذیران عرضه کرد. حال آنکه تغییر محتوای آموزشی چاپی به علت هزینه‌های بالای تولید و عرضه محتوا سخت است و این تغییر دیر انجام می‌شود. این اتفاق باعث شده برای برخی حوزه‌ها که محتوای آموزشی مدام عوض می‌شود (مثل آموزش نرم‌افزارها) دیگر استفاده از محتوای چاپی و فیزیکی هیچ توجیهی نداشته باشد.
  • افزایش کیفیت یادگیری: استفاده از محتوای بصری و چندرسانه ای باعث درگیر شدن بخش های زیادی از مغز مخاطب می شود و کمک می‌کند محتوای آموزش داده شده تا زمان بیشتری در ذهن او ثبت شود حال آنکه محتوای یکنواخت عرضه شده در کتاب‌ها و جزوات آموزشی بسیار فرار است و به سرعت از ذهن مخاطب پاک می‌شود.
  • رعایت عدالت آموزشی: با استفاده از آموزش الکترونیک و کاهش هزینه‌ها و همچنین برقرار شدن امکان استفاده از آموزش برای کاربران مناطق دوردست و محروم، عدالت و برابری آموزشی ایجاد می‌شود.
  • استفاده از استادان در مکان‌های مختلف: چون در این دوره نیازی به حضور فیزیکی و دائمی استاد نیست می‌توان از اساتیدی که در مکان‌ها و دانشگاه‌های مختلف حضور دارند استفاده کرد.
  • مطالعه مجدد و چندباره: هر دانشجو به هر تعداد که بخواهد می‌تواند از محتوای آموزشی استفاده کند و آن را مجددا مرور کند.
  • استفاده از جدیدترین متدهای آموزش: در آموزش الکترونیکی همواره از به روزترین روش‌های آموزشی بری انتقال محتوا به مخاطب استفاده می‌شود ولی آموزش کلاسیک در اغلب مواقع در استفاده از روش‌های جدید آموزش ناتوان نشان داده است.
  • امکان استفاده از محتوا در حین سفر و کار و ... : برای استفاده از محتوای آموزش آنلاین نیازی به حضور در محل خاصی نیست و می توان از هر جا با استفاده از یک کامپیوتر و اینترنت در کلاس درس حضور یافت. این اتفاق آموزش را برای افرادی که دائم در سفر هستند ممکن می‌کند.
  • استفاده از بهترین استادان در آموزش حضوری باید استاد در کلاس درس حضور به هم برساند و به همین دلیل می‌تواند تعداد معدود و ثابتی دانشجو را تحت پوشش قرار دهد و به این دلیل بسیاری از دانش پذیران از مزیت استفاده از اساتید قوی و پخته و تحصیل کرده باز می‌مانند و باید از اساتید ضعیف‌تر استفاده کنند. اما با آموزش مجازی می‌توان امکان استفاده از برترین اساتید در هر حوزه را به همه دانش پذیران داد.
  • امکان یادگیری ضمن کار: برای اکثر افراد شاغل در کار، آموزش با فارغ التحصیل شدن از دانشگاه تمام می‌شود و دیگر نمی‌توانند در حین کار به یادگیری ادامه دهند. اما آموزش مجازی امکان یادگیری حتی با داشتن سنگین ترین کارها را به دانشپذیران می‌دهد.
شرایط ادامه تحصیل دانشجویی که حکم اخراج برای او صادر می‌شود چگونه است؟

دانشجوی اخراجی علاقه‌مند به ادامه تحصیل می‌تواند در صورت شرکت مجدد و قبولی در آزمون سراسر/ یا آزمون‌های احتمالی دیگر در هر دانشگاه و رشته‌ای که پذیرفته شود ادامه تحصیل بدهد.

آیا معافیت تحصیلی “دانشجوی اخراجی” باطل می‌شود؟

بلی. همزمان با صدور حکم اخراج، وضعیت دانشجوی مشمول از سوی این موسسه آموزش عالی به حوزه نظام وظیفه اعلام می‌شود و رونوشت معرفی‌نامه نیز به خود دانشجو داده می‌شود. دانشجوی اخراجی موظف است ظرف مدتی که در رونوشت معرفی‌نامه قید شده است خود را به حوزه نظام وظیفه معرفی نماید.

اعتبار مدرک فارغ‌التحصیلان موسسه آموزش الکترونیکی ” فاران مهر دانش ” به چه صورت است؟

چون پذیرش از طریق سازمان سنجش و آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می‌پذیرد و دانشنامه‌ها نیز توسط رئیس موسسه و معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امضاء می‌شود معتبر است و دانش آموختگان این دوره‌ها می‌توانند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند و از مزایای استخدامی و اجتماعی همانند سایر دانش آموختگان برخوردار گردند. برای ادامه تحصیل از ترجمه رسمی مدرک بهره مند شوند (جهت مشاهده اعتبار مدرک کلیک کنید).

 

 

دانشجویی که به علت بیماری نتواند در جلسه امتحان حضور به هم رساند چه اقداماتی باید انجام دهد؟

دانشجویانی که به علت بیماری حاد نتوانسته‌اند در جلسه‌ی امتحان شرکت نمایند می‌بایست گواهی پزشکی از پزشک متخصص معتبر مبنی بر بیماری به تاریخ برگزاری امتحان ارائه نمایند. در این صورت درخواست دانشجو (همراه با گواهی پزشکی معتبر) در شورای آموزش دانشگاه مطرح و تصمیم‌گیری لازم به عمل خواهد آمد. بدیهی است درس مذکور می‌بایست درترم های آینده مجدداً اخذ گردد و شهریه متغییر آن درس نیز پرداخت شود.

عدم حضور در امتحان پایانی چه تبعاتی دارد؟

در صورت عدم حضور در آزمون پایان ترم نمره صفر برای دانشجو منظور می‌گردد مگر با ارائه گواهی پزشکی از دکتر متخصص فقط برای یک درس (با توجه به اینکه دانشجویان ارشد ملزم هستند دوره تحصیل خود را فقط در ۴ ترم تحصیلی به اتمام برسانند حذف و مرخصی فرصت آن‌ها را کوتاه‌تر کرده و عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت. باید اذعان کرد همه دروس در همه ترم‌های تحصیلی ارائه نمی‌شوند از این‌رو یقینا عدم اخذ به موقع یک درس در فرصت‌های پایانی دانشجو را متضرر خواهد کرد و دانشگاه در این باره مسئولیتی نخواهد داشت. )

دانشجویی که به نمره امتحانی خود اعتراض دارد اما از طرف استاد محترم درس، این اعتراض ترتیب اثر داده نشده است چکار باید انجام دهد؟

مطابق نصریح ضوابط وزارت عتف ارزیابی دانشجویان تنها توسط مدرس هر درس انجام می‌پذیرد و هیچ یک از ارکان دانشگاه مجاز به دخالت در این مقوله نمی باشند. در صورت وارد نبودن اعتراض دانشجو، نمره وی تغییری نخواهد کرد و البته این به معنای عدم بررسی استاد نخواهد بود.

امتحانات پایان ترم چگونه برگزار می‌گردد؟

امتحانات پایان نیم سال به‌صورت مجازی (آنلاین) برگزار می‌شود.

تبعات عدم مراجعه دانشجو برای انتخاب واحد چیست؟

ثبت نام نکردن دانشجو در هر نیمسال تحصیلی، انصراف از تحصیل محسوب می شود.درصورتیکه دانشجو در زمان مقرر شده برای انتخاب واحد مراجعه ننماید و اصطلاحا در وضعیت بلاتکلیف قرار گیرد، مانند دانشجوی انصرافی بعد از پایان حذف و اخذ با وی رفتار خواهد شد. یعنی لازم است علاوه بر بدهی های معوق،شهریه ثابت و ترم هایی که غایب بوده را پرداخت نموده تا بتواند بصورت رسمی انصراف خود را تکمیل نماید

وضعیت دانشجویی که به هر دلیل دچار مشکل شده و نتواند برای انتخاب واحد یک نیمسال اقدام نماید، به چه صورت خواهد بود؟

دانشجویی که بدون ارائه درخواست مرخصی تحصیلی انتخاب واحد نکند مصداق عدم مراجعه قرار می‌گیرد  مگر آنکه ظرف مدت یک ماه بعد یا قبل از شروع ترم دلایل خود را به امور آموزش موسسه ارائه نماید و دلایل او موجه تشخیص داده شود. بنابراین در صورتیکه دلایل دانشجو موجه تشخیص داده شود برای او در نیمسال مربوطه مرخصی تحصیلی صادر خواهد شد.

آیا امکان تغییر رشته، انتقالی و میهمانی در دوره کارشناسی وجود دارد؟
تغییر رشته دانشجو در دوره کارشناسی ناپیوسته ممنوع است،اما تغییر گرایش با داشتن شرایط و ضوابط ذکر شده در ماده ۲۳ امکان پذیر است .تغییر رشته از دوره های پایین به دوره های بالاتر، از غیر دولتی به دولتی، از شبانه به روزانه، از غیر حضوری به نیمه حضوری ممنوع است ولی برعکس آن مجاز است.

 تبصره:تغییر رشته دانشجویی که پذیرش وی در دوره کارشناسی از طریق بدون آزمون می باشد، به رشته هایی که پذیرش در آنها از طریق آزمون سراسری صورت گرفته باشد، ممنوع است.

آیا امکان مهمان شدن در سایر دانشگاه‌ها برای دانشجویان موسسه آموزش عالی الکترونیکی “فاران مهر دانش” وجود دارد؟

مهمان شدن دانشجویان موسسات، با نظر موسسه مبدا و موافقت موسسه مقصد، بلامانع است.

چگونه می توانم اعلام انصراف نمایم؟

قوانین آموزشی در ابتدای ثبت نام به هر دانشجو ارائه می گردد تا پس از مطالعه وی با امضا و اثر انگشت ثبت در پرونده وی شود. از اینرو تعهد به بندهای قید شده در آئین نامه کاملا الزامی می باشد. (شرایط انصراف در آئین نامه قید شده است)

فرم انصراف را باید حضورا از موسسه تحویل گرفته و پس از تکمیل با امضا و ثبت دقیق تاریخ روز ، به بخش اداری موسسه تحویل دهید تا روال بررسی آن آغاز گردد.

دانشجو مجاز است فقط برای یک بار و تا دو ماه از تاریخ  ارائه درخواست، تقاضای انصراف خود را پس بگیرد در غیر این صورت،پس از انقضای این مهلت، حکم انصراف از تحصیل وی صادر می شود.

تبصره:تصمیم گیری برای بازگشت به تحصیل دانشجوی منصرف از تحصیل، بر عهده موسسه است.

تا زمانیکه پرونده دانشجو به صورت کامل بسته نشده باشد، دانشجوی مذکور منصرف محسوب نمی گردد و تعهدات و تبعات مالی بیشتری برای وی ایجاد می گردد. لذا پیگیری خود دانشجو تا اتمام همه مراحل انصراف از اهمیت زیادی برخوردار است.

تبعات تقاضای انصراف از تحصیل قبل از شروع یک نیمسال از بُعد مالی چیست؟

درصورتیکه دانشجو قبل از شروع نیمسال (زمان اعلام شده در تقویم دانشگاهی) بصورت رسمی تقاضای انصراف نماید، تنها لازم است بدهی های معوق خود را تا آن تاریخ پرداخت و سپس مراحل انصراف را تکمیل نماید.

تبعات تقاضای انصراف از تحصیل بعد از شروع ترم چیست؟

در صورت تقاضای انصراف دانشجوی ترم اولی بعد از دریافت شماره دانشجویی و شروع ترم هیچ مبلغی به دانشجو مسترد نخواهد شد.

برای دانشجویان ترم دوم به بعد: پس از شروع یک نیمسال و قبل از پایان زمان حذف و اضافه بصورت رسمی تقاضای انصراف نماید، لازم است علاوه بر بدهیهای معوق، شهریه ثابت آن نیمسال را نیز پرداخت نماید و سپس مراحل انصراف را تکمیل کند.

اما در صورت انتخاب واحد دانشجو در ترمی که انصراف خود را اعلام می کند: علاوه بر شهریه ثابت کل شهریه متغیر ترم مذکور نیز جز بدهی های دانشجو محسوب می گردد.

آیا بورسیه تحصیلی و تخفیف شهریه در مقطع کارشناسی دارید؟

بله، شرایط بورسیه تحصیلی و تخفیف شهریه عبارتند از :

۱-پذیرفته شدگان با رتبه علمی زیر ۲۰۰ کنکور سراسری (مرتبط با رشته های فاران مهر دانش ) با شرایط ویژه پژوهشی، مهارتی و کارآفرینی بورسیه کامل خواهند بود.

۲-دانشجویانی که داری طرح پژوهشی، مهارتی، استارت آپ، پتنت (patent) با ثبت اختراع درای زمینه تولید و تقاضا باشند از بورسیه تحصیلی با درجات مختلف بر خوردار خواهند شد.

آیا امکان پذیرش دانشجو بدون کنکور در مقطع کارشناسی وجود دارد؟

بله – تنها در مقطع کارشناسی و در بعضی رشته ها از طریق سازمان سنجش این امکان وجود دارد.برای پیگیری این موضوع، هر ساله قبل از انتخاب رشته کنکور سراسری و تکمیل ظرفیت (حدود مرداد ماه و یا آبان ماه) به سایت سازمان سنجش (http://www.sanjesh.org) مراجعه نمایید و گزینه ای که دال بر پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی (بدون کنکور) است را انتخاب و فرمهای مربوطه را تکمیل نموده و مؤسسه آموزش عالی “فاران مهر دانش” را در رشته مورد نظر انتخاب نمایید. سپس با معرفی سازمان سنجش جزو دانشجویان این دانشگاه پذیرفته و به این مؤسسه آموزش عالی معرفی خواهید شد.در ضمن همیشه می توانید در این رابطه از قسمت خبرها و اطلاعیه ها سایت این موسسه به نشانی  https://faran.ac.ir  از پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی سازمان سنجش نیز اگاه گردید.

نحوه پذیرش در مقطع کارشناسی “موسسه فاران مهر دانش” چگونه می باشد؟

کلیه داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شده اند با انتخاب کد رشته های کارشناسی موسسه و قبولی سازمان سنجش می توانند در موسسه ثبت نام نمایند همچنین به روال هر سال، سازمان سنجش پذیرش بدون آزمون (صرفا بر اساس سوابق تحصیلی ) اعلام می نماید. داوطلبانی که در کنکور شرکت نکرده اند می توانند با این شرایط در سایت سازمان سنجش به آدرس سنجش (http://www.sanjesh.org) ثبت نام نموده و با مشخص نمودن کد رشته مورد نظر بعد از اعلام قبولی سازمان سنجش یا توجه به زمانبندی موسسه ثبت نام نمایند.

آیا امکان تحصیل همزمان در دوره‌های الکترونیکی کارشناسی وجود دارد؟

تحصیل همزمان دانشجویان دوره‌های الکترونیکی در یکی از رشته‌ها یا گرایش‌های حضوری، نیمه حضوری و یا الکترونیکی دانشگاه‌های دیگر بلامانع است.

تطبیق واحد (معادل سازی ) چیست؟

تطبق قانون ماده ۲۹:دروسی که دانشجو در رشته یا گرایش قبلی گذرانده است در گروه آموزشی رشته جدید بررسی و معادل سازی می شود و فقط دروسی از وی پذیرفته خواهد شد که به تشخیص گروه آموزشی، با دروس رشته یا گرایش جدید، اشتراک محتوایی (طبق برنامه درسی مصوب) داشته باشد و نمره هریک از دروس کمتر از ۱۲ برای دروس عمومی و کمتر از ۱۴ برای دروس تخصصی نباشد.در این صورت، فقط دروس پذیرفته شده و نمره آنها با احتساب در معدل کل و سنوات در کارنامه دانشجو ثبت و باقی می ماند.

تطبیق واحد (معادل سازی) به چه نحوی انجام می شود؟

طبق قانون ماده ۲۹، تطبیق واحد فقط برای دانشجویان انصرافی و اخراجی در مقطع کاردانی(نا تمام) یا کارشناسی (ناتمام) امکان پذیر است.

درخواست تطبیق واحد دانشجو چه زمانی می باشد؟

در زمان اعلام نتایج آزمون سراسری دوره های کارشناسی، از طریق سایت مؤسسه به پذیرفته شدگان اطلاع رسانی می گردد که چنانچه قبلاً دانشجو بوده و مدرک تحصیلی دریافت کرده اند ریزنمرات (مهرشده توسط دانشگاه مبدا)خود را در هنگام ثبت نام تحویل مؤسسه نمایند و ریز نمرات دانشجویان جهت تطبیق به گروه های آموزشی مربوطه ارسال و پس از بررسی نظر گروه به دانشجو اعلام و دانشجو می تواند نسبت به حذف و اضافه واحدهای خود اقدام نماید .درنهایت دانشجو می باید تا پایان اولین نیمسال تحصیلی ریز نمرات خود را ارائه نماید در غیر این صورت اقدامی میسر نیست.

آیا نمرات دروس تطبیقی (معادل سازی) در کارنامه دانشجو ثبت می شود؟

نمرات دروس پذیرفته شده عینا در کارنامه دانشجو ثبت می شود.

آیا نمرات دروس تطبیقی (معادل سازی) در میانگین نیمسال و میانگین کل محاسبه می گردد؟

در تعیین میانگین نیمسال محاسبه نمی گردد ولی در میانگین کل نمرات درپایان دوره محاسبه خواهد شد.

آیا واحد های تطبیقی (معادل سازی ) در سقف سنوات تحصیلی دانشجو محاسبه می شود؟

به ازای هر ۲۰ واحد درسی معادلسازی و پذیرفته شده، یک نیمسال و کسری از واحد های باقیمانده که از ۱۲ واحد کمتر نباشد نیز یک نیمسال از مدت مجاز تحصیل کسر می گردد.

نحوه ارائه کارت دانشجویی چگونه است؟

به دانشجویان، کارت دانشجویی موسسه آموزش عالی الکترونیکی ” فاران مهر دانش” اعطا می گردد.

ارائه مدرک کاردانی به چه نحوی است ؟

ارائه مدرک کاردانی برای پذیرفته شدگانی که در مقطع کارشناسی ناپیوسته فارغ التحصیل شده اند الزامیست.

در صورت آماده نبودن مدرک دوره کاردانی برای دانشجویان کارشناسی ناپیوسته چه اقدامی باید انجام داد ؟

در صورت آماده نبودن مدرک تحصیلی دوره کاردانی می بایست  فرم مخصوص معدل ( ویژه دانشجویان سال آخر کاردانی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ) مندرج در اطلاعیه ثبت نام سازمان که توسط دانشگاه مربوطه تکمیل با مهر و امضا شده، ارائه گردد . ضمنا تاریخ فارغ التحصیلی می بایست تا ۳۱ شهریور همان سال  باشد در غیر اینصورت طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور قبولی کان لم یکن تلقی می گردد .

ارائه مدرک کارشناسی به چه نحوی است ؟

در صورت در دست داشتن دانشنامه ارائه کپی برابر  اصل دانشنامه و در غیر اینصورت ارائه اصل گواهی موقت  الزامیست .

مدرک مود نیاز جهت ثبت نام کارشناسی ناپیوسته به چه نحوی است ؟

داشتن اصل دانشنامه کاردانی  الزامی است.

شرایط حذف ترم چیست؟

در شرایط خاص، حذف تمام دروس یک نیمسال تحصیلی با درخواست کتبی دانشجو و تایید شورای آموزشی دانشگاه قبل از شروع امتحانات و با احتساب در سنوات انجام می پذیرد.

چگونه در کلاس های مجازی (آنلاین و آفلاین) می توانم شرکت کنم؟

کلاس های مجازی به صورت آنلاین و تعاملی میان استاد و دانشجویان و از طریق سیستم مدیریت یادگیری (LMS) می باشد. دانشجو پس از ثبت نام رسمی  برای ورود به LMS، با ورود نام کاربری و گذر واژه ای که از در زمان ثبت نام دریافت کرده است در نشانی http://faranlms.com ، وارد کلاس مجازی می شود و مطابق برنامه درسی ارائه شده به صورت همزمان با استاد آنلاین (برخط) می شود. استاد در حین زمان برگزاری کلاس با در اختیار گذاشتن تصویر خود در اختیار دانشجویان و همچنین ارائه پاورپوینت، جزوات و … در یک فضای تعاملی به تدریس می پردازد.

آیا زمان استفاده شده برای دروس جبرانی در سقف سنوات تحصیلی دانشجو محاسبه می شود؟

خیر . زمان استفاده شده برای دروس جبرانی در سقف سنوات تحصیلی دانشجو محاسبه نمی شود.

تعداد دروس جبرانی در دوره کارشناسی ناپیوسته چقدر است؟

تعداد واحد های دروس جبرانی به تشخیص گروه آموزشی  صرفا برای دوره کارشناسی ناپیوسته حداکثر ۶ واحد می باشد و نمره دروس جبرانی در میانگین نیمسال و کل محاسبه نمی شتبصره: برای دوره کارشناسی ناپیوسته در رشته غیر مرتبط (به تشخیص گروه آموزشی)، حداکثر ۲۰ واحد جبرانی ارائه می شود. نمره این دروس در میانگین نیمسال و کل محاسبه نمی شود.

آیا نمرات دروس پیش نیاز (جبرانی) هم در کارنامه ثبت می شود؟

بله، اما نمره دروس جبرانی در میانگین نیمسال و کل محاسبه نمی شود. و هزینه این دروس طبق تعرفه مصوب در هر سال از دانشجو دریافت می شود.

دانشجویی که مراحل ثبت نام و انتخاب واحد را انجام داده است آیا با اینکه تا به حال در هیچ کلاسی شرکت ننموده در صورت انصراف ملزم به پرداخت شهریه می باشد؟

پس از شروع نیمسال تحصیلی حضور دانشجو در پرتال الزامی است و عدم حضور دانشجو یا عدم استفاده از سایر مزایای آموزشی هیچ تاثیری در میزان شهریۀ پرداختی و یا عدم پرداخت شهریه ثابت و متغیر نیمسال تحصیلی نخواهد داشت.

درحال حاضر چه رشته‌های تحصیلی در این موسسه در مقطع کارشناسی ناپیوسته دایر است؟
در حال حاضر رشته‌های مهندسی حرفه‌ای کامپیوتر نرم‌افزار و حسابداری در مقطع کارشناسی ناپیوسته در این موسسه دایر می‌باشد.
درحال حاضر چه رشته‌های تحصیلی در این موسسه در مقطع کارشناسی پیوسته دایر است؟
نحوه آموزش در “موسسه آموزش عالی فاران مهر دانش” چگونه است؟

در کلیه مقاطع تحصیلی آموزش به صورت مجازی (آفلاین –آنلاین ) ارائه می شود که مناسب برای همه داوطلبین از سراسر کشو که نیاز به سفرهای مکرر به تهران و غیره ندارند، شاغلین، خانم های خانه دار ، ناتوان های حرکتی، و افراد مقیم در خارج از کشور می باشد.

کف (حداقل) تعداد واحد قابل اخذ در هر نیمسال چقدر است؟

در شرایط عادی دانشجو موظف است در هر نیمسال حداقل ۱۲ واحد درسی اخذ کند.

آیا حذف ترم، مرخصی و حذف دروس موجب افزایش مدت مجاز تحصیل (سنوات) می‌شود؟

خیر

دوره کارشناسی پیوسته الکترونیکی چند ترم است؟

حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره کارشناسی پیوسته آموزش های الکترونیکی (مجازی) ۸ ترم است. در صورتیکه دانشجو نتواند واحد های دوره را در حداکثر مدت مجاز با موفقیت بگذراند مطابق آیین نامه های وزارت علوم از ادامه تحصیل باز می ماند.

دوره کارشناسی ناپیوسته الکترونیکی چند ترم است؟

حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره کارشناسی ناپیوسته آموزش های الکترونیکی (مجازی) ۴ ترم است. در صورتیکه دانشجو نتواند واحد های دوره را در حداکثر مدت مجاز با موفقیت بگذراند مطابق آیین نامه های وزارت علوم از ادامه تحصیل باز می ماند.

در دوره کارشناسی در دوره تابستان مجاز به اخذ چند واحد درسی می باشم؟

تعداد واحدهای درسی را که دانشجو باید در دوره تابستان اخذ نماید ۶ واحد درسی است.

دوره کارشناسی پیوسته شامل چند واحد درسی است؟

حداقل با گذراندن ۱۳۰ واحد درسی طبق برنامه درسی مصوب به دریافت مدرک کارشناسی  منتهی می شود.

دوره کارشناسی ناپیوسته شامل چند واحد درسی است؟

حداقل با گذراندن ۶۸ واحد درسی طبق برنامه درسی مصوب به دریافت مدرک کارشناسی  منتهی می شود و برای رشته مدیریت کسب و کار۴۸ واحد می باشد.

برای شرکت در کلاس های مجازی و استفاده از پرتال، حداقل پهنای باند مورد نیاز چقدر خواهد بود؟

با حداقل پهنای باند ۱۲۸ کیلو بایت بر ثانیه امکان اتصال به پرتال و استفاده از کلاس ها وجود دارد ولی پهنای باند ۵۱۲ کیلو بایت بر ثانیه یا بالاتر پیشنهاد می گردد.

حداقل ترافیک ماهانه چقدر خواهد بود؟

حداقل ۲ گیگا بایت در ماه

چگونه در کلاس‌های مجازی (آنلاین و آفلاین) می‌توانم شرکت کنم؟

کلاس‌های مجازی به‌صورت آنلاین و تعاملی میان استاد و دانشجویان و از طریق سیستم مدیریت یادگیری (LMS) می‌باشد. دانشجو برای ورود به LMS، با ورود نام کاربری و گذرواژه‌ای که از در زمان ثبت نام دریافت کرده است در نشانی http://faranlms.com ، وارد کلاس مجازی می شود و مطابق برنامه درسی ارائه شده به صورت همزمان با استاد آنلاین (برخط) می‌شود. استاد در حین زمان برگزاری کلاس با در اختیار گذاشتن تصویر خود در اختیار دانشجویان و همچنین ارائه پاورپوینت، جزوات و … در یک فضای تعاملی به تدریس می پردازد.

کلاسهای برخط (on-line) چیست؟

برای هر درس در طول ترم دو جلسه کلاس برخط (on-line) توسط استاد در زمان بخصوصی که از قبل اعلام می‌گردد برگزار می‌شود. به این‌گونه کلاس‌ها، کلاس‌های مجازی یا الکترونیکی گفته می‌شود. کلاس‌های مجازی تعاملی است (دانشجویان می‌توانند سؤال مطرح نمایند) و دارای زمان مشخص جهت تشکیل کلاس می‌باشند و در ساعات دیگر دانشجویان تنها می‌توانند از فایل ضبط شده آن استفاده نمایند. در صورتیکه استاد هر درس صلاح بداند شرکت در این‌گونه کلاس‌ها اجباری نیست

روش ارزیابی و نمره ‌دهی در هر درس به چه صورت است؟

۱- طبق آیین‌نامه آموزشی، ارزیابی و نمره دهی در هر درس فقط در حیطه اختیار استاد هست.

۲- طبق آیین‌نامه آموزشی، برگزاری امتحانات پایانی به ‌صورت حضوری برای تمامی دروس الزامی است و شرکت دانشجو در امتحان پایانی، یکی از شروط اساسی گذراندن هر درس است.

۳- استاد می‌تواند ارزیابی دانشجو در درس را فقط از طریق امتحان پایانی انجام دهد و یا مجموعه‌ای از ارزیابی‌های دیگر در قالب امتحان میان‌ترم، کوییز، تکالیف، پروژه و مشارکت دانشجو در مباحث کلاسی را نیز علاوه بر امتحان پایانی مدنظر قرار دهد.

دانشجو به چه صورت می‌تواند درخواست خود برای تجدیدنظر در خصوص نمره را ارائه دهد و چگونه به او پاسخ داده می‌شود؟

با توجه به اینکه طبق آیین‌نامه آموزشی مرجع ارزیابی و نمره دهی در هر درس فقط استاد مربوطه می‌باشد، مرجع رسیدگی به درخواست تجدیدنظر در نمره نیز فقط استاد می‌باشد. دانشجو می‌تواند درخواست تجدیدنظر خود را اعلام نماید.

میانگین نمرات دروس دانشجو در دوره کارشناسی ارشد چقدر است؟

میانگین نمرات دروس دانشجو ، در دوره کارشناسی ارشد، در هر نیمسال تحصیلی ، نباید از ۱۴ کمتر باشد.اگر میانگین نمرات دانشجو در یک نیمسال تحصیلی کمتر از ۱۴ باشد،دانشجو مشروط قلمداد می‌شود.چنانچه میانگین نمرات دانشجو در دو نیمسال تحصیلی کمتر از ۱۴ باشد، آن دانشجو از ادامه تحصیل محرم می‌شود.

دانشجو در صورت عدم دریافت پاسخ یا پاسخ قانع‌کننده از جانب استاد آیا می‌تواند اعتراض خود را به مرجع دیگری اعلام نماید؟

مطابق تصریح ضوابط وزارت عتف ارزیابی دانشجویان تنها توسط مدرس هر درس انجام می‌پذیرد و هیچ یک از ارکان دانشگاه مجاز به دخالت در این مقوله نمی‌باشند.

آیا طبق آئین‌نامه، استاد موظف است نتیجه بررسی درخواست‌های تجدید نظر را به اطلاع دانشجویان برساند؟

خیر موظف نیست.

دانشجو پس از اعلام نمره چند روز برای درخواست تجدیدنظر در خصوص نمره فرصت دارد؟

بازه زمانی تجدیدنظر پس از اعلام نمرات سه روز می‌باشد.پس از قطعی شدن نمرات امکان تغییر نمره و ثبت دوباره در سیستم به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

چه دانشجویی مشروط قلمداد می‌شود؟

اگر میانگین نمرات دانشجو در یک نیمسال تحصیلی کمتر از ۱۴ باشد، دانشجو مشروط قلمداد می‌شود.

حداقل نمره قبولی در دروس جبرانی در کارشناسی ارشد چیست؟

حداقل نمره قبولی در هر درس اعم از دروس دوره یا جبرانی ۱۲ است.(ماده ۵-تبصره۲-آیین نامه دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته)

حداقل نمره قبولی کارشناسی چیست؟

حداقل نمره قبولی در هر درس ۱۰ است.دانشجویی که در هریک از دروس الزامی مردود شود، ملزم به تکرار آن است.با این حال نمرات کلیه دروس اعم از قبولی و ردی در کارنامه دانشجو ثبت و در محاسبه میانگین منظور می شود.

دانشجویی که به نمره امتحانی خود اعتراض دارد اما از طرف استاد محترم درس، این اعتراض ترتیب اثر داده نشده است چکار باید انجام دهد؟

مطابق نصریح ضوابط وزارت عتف ارزیابی دانشجویان تنها توسط مدرس هر درس انجام می پذیرد و هیچ یک از ارکان دانشگاه مجاز به دخالت در این مقوله نمی باشند. در صورت وارد نبودن اعتراض دانشجو، نمره وی تغییری نخواهد کرد و البته این به معنای عدم بررسی استاد نخواهد بود.

آیا می توانم مسائل آموزشی و یا درسی را تلفنی با موسسه مطرح و پیگیری نمایم؟

تمام ارتباطات دانشجو در این موسسه از طریق پرتال دروس و  سامانه اطلاعات آموزشی  انجام می پذیرد .

مرخصی تحصیلی چیست؟

مدت زمان مشخصی که دانشجو برابر ضوابط معین به طور موقت به تحصیل اشتغال ندارد. در مقطع ارشد دانشجو فقط یک ترم اجازه مرخصی خواهد داشت که البته در طول سنوات وی نیز منظور خواهد شد.

مدت مجاز مرخصی پزشکی چند سال و به چه صورت است؟

مدت مجاز مرخصی پزشکی، در صورت تایید پزشک معتمد دانشگاه و شورای آموزشی، حداکثر دو نیمسال تحصیلی و بدون احتساب در سنوات تحصیلی است.

مدت مرخصی برای هر زایمان چند سال و به چه صورت است؟

مدت مجاز مرخصی زایمان، دو نیمسال تحصیلی  و بدون احتساب در سنوات تحصیلی است.

جهت درخواست مرخصی تحصیلی به چه صورت عمل کنم؟

لازم به تاکید است در نیمسال اول تحصیل دانشجو اجازه اخذ مرخصی را تحت هیچ شرایطی نخواهد داشت اما از ترم دوم به بعد با تحویل فرم تکمیل شده مرخصی (یک هفته قبل از شروع انتخاب واحد) در هر نیمسال تحصیلی درخواست خود را به واحد آموزش ارائه نماید. موافقت یا عدم موافقت با مرخصی تحصیلی دانشجو با توجه به وضعیت تحصیلی وی صورت می گیرد.

در طول دوره تحصیلی کارشناسی چند بار می توان از مرخصی تحصیلی استفاده کرد؟
دانشجو می تواند با رعایت سنوات مجاز تحصیل، در دوره کارشناسی ناپیوسته، یک نیمسال و در دوره کارشناسی پیوسته حداکثر دو نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده کند.

تبصره۳: بررسی سایر مصادیق مرخصی تحصیلی مانند مرخصی زایمان، مرخصی پزشکی، مأموریت رسمی و معتبر همسر یا والدین دانشجو بدون احتساب در سنوات تحصیلی طبق مقررات، در اختیار شورای آموزشی مؤسسه است.

آیا معافیت تحصیلی “دانشجوی اخراجی” باطل می‌شود؟

بلی. هم‌زمان با صدور حکم اخراج، وضعیت دانشجوی مشمول از سوی این موسسه آموزش عالی به حوزه نظام وظیفه اعلام می‌شود و رونوشت معرفی‌نامه نیز به خود دانشجو داده می‌شود. دانشجوی اخراجی موظف است ظرف مدتی که در رونوشت معرفی‌نامه قیدشده است خود را به حوزه نظام‌وظیفه معرفی نماید.

آیا تحصیل در مؤسسه “فاران مهر دانش” همزمان با خدمت نظام وظیفه عمومی امکان پذیر است؟

پاسخ: خیر، تحصیل همزمان با خدمت وظیفه عمومی از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا ممنوع اعلام شده است.

آندسته از پذیرفته شدگانی که در حال انجام خدمت نظام وظیفه می باشند چه اقدامی باید انجام دهند؟

پذیرفته شدگانی که در حال انجام خدمت نظام وظیفه می باشند می بایست پس از انجام ثبت نام الکترونیکی به اداره آموزش در موسسه آموزش عالی مراجعه نموده و برگه تاییدیه ثبت نام خود را دریافت نمایند تا بتوانند برای دریافت برگه ترخیص از خدمت اقدام کنند. در روز معارفه و مراجعه حضوری با در دست داشتن برگه ترخیص از خدمت ،جهت دریافت فرم مخصوص درخواست معافیت تحصیلی به کارشناسان اموزش مراجعه نمایند تا با مراجعه به پلیس ۱۰+ معافیت تحصیلی خود را دریافت و به اداره آموزش تحویل نمایند.

آندسته از پذیرفته شدگانی که مشمول خدمت نظام وظیفه میباشندچه اقدامی باید انجام دهند؟

برای مشمولین خدمت نظام وظیفه ارائه معافیت تحصیلی الزامیست . لذا می‌بایست در روز معارفه و مراجعه حضوری ، فرم مخصوص درخواست معافیت تحصیلی را از کارشناسان مربوطه دریافت و تکمیل نموده و با مراجعه به پلیس ۱۰+ معافیت تحصیلی خود را دریافت و به اداره آموزش تحویل نمایند.

آندسته از پذیرفته شدگانی که در حال انجام خدمت نظام وظیفه می باشند چه اقدامی باید انجام دهند؟

پذیرفته شدگانی که در حال انجام خدمت نظام وظیفه می باشند می بایست پس از انجام ثبت نام الکترونیکی به اداره آموزش در موسسه آموزش عالی مراجعه نموده و برگه تاییدیه ثبت نام خود را دریافت نمایند تا بتوانند برای دریافت برگه ترخیص از خدمت اقدام کنند. در روز معارفه و مراجعه حضوری با در دست داشتن برگه ترخیص از خدمت ،جهت دریافت فرم مخصوص درخواست معافیت تحصیلی به کارشناسان آموزش مراجعه نمایند تا با مراجعه به پلیس ۱۰+ معافیت تحصیلی خود را دریافت و به اداره آموزش تحویل نمایند.

آیا ترم تابستانه برای دانشجویان ارائه می‌گردد ؟

ارائه ترم تابستانه جز سیاست‌های آموزشی این موئسسه نمی‌باشد مگر در شرایط ذیل:

۱ – اگر دانشجو یا گروهی از دانشجویان به دلیل فارغ التحصیل شدن در مهر یا بهمن سال تحصیلی دارای واحد جامانده از ترم گذشته و یا سقف دروس بالاتر از ۲۴ واحد باشند حداکثر ۳ واحد با موافقت رئیس گروه آموزشی و شورای آموزشی موئسسه قابل ارائه خواهد بود.

۲ – اگر دانشجویان بتوانند همین واحد را در پایان ترم به عنوان معرفی به استاد دریافت نمایند، به دلیل حفظ کیفیت آموزشی بهتر از ترم تابستانی که حداکثر ۶ هفته زمان دارد خواهد بود.

در نیمسال تابستانه کارشناسی معمولا چه دروسی ارائه می شوند؟

علی الاصول کلیه دروس عمومی می‌توانند ارائه گردند و طبق برنامه آموزشی هر دانشجو  می‌تواند دروسی که در ترم تابستانی از طرف دانشگاه اعلام می‌گردد، انتخاب واحد ترم تابستانی انجام خواهد گرفت.
لازم به ذکر است ترم تابستانی بنا به ضرورت و تشخیص معاونت آموزشی دانشگاه ممکن است در هر سال تحصیلی برگزار گردد.

اعزام به عتبات دانشگاهیان شامل چه اشخاصی می شود؟ و شرایط ثبت نام به چه صورت می باشد؟

تمامی دانشجویان دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، علمی-کاربردی، غیرانتفاعی و پیام نور می توانند در عتبات دانشگاهیان ثبت نام کنند. ثبت نام در ۵ گروه دانشگاهیان سراسر کشور شامل اساتید، دانشجویان متأهل، دانشجویان دختر، پسران دانشجو و کارمندان دانشگاه ها انجام خواهد شد. جهت هر گونه اطلاعات بیشتر از نحوه و زمان ثبت نام اینجا کلیک نمایید.

آیا در نیمسال تابستان هم درسی در موسسه فاران دانش مهر ارائه خواهد شد؟

خیر. با توجه به کوتاه بودن زمان تابستان و حجم بالای دروس  مطابق سرفصل وزارت علوم برای محتوای هر درس ( ۱۶ هفته ای ) ارائه نمی‌شود.

سقف و کف تعداد واحدهای قابل اخذ در نیمسال تابستانه چقدر است؟
حداکثر واحدهای قابل اخذ در تابستان۶  واحد از دروس عمومی برای مقطع کارشناسی  می‌باشد، و برای نیمسال تابستانه شرط حداقل وجود ندارد.

نکته مهم:
۱-ترم تابستانه، حذف و اضافه ندارد.
۲-چنانچه دانشجوئی بدون رعایت مقررات و ضوابط، واحدی را اخذ کند، از سوی امور آموزش موسسه حذف موجه خواهد شد و دانشجو ملزم به پرداخت شهریه آن درس می باشد.

آیا تسهیلات رفاهی نیز به دانشجویان الکترونیکی تعلق می گیرد؟
با توجه به ماهیت دوره‌های الکترونیکی، تسهیلات رفاهی مانند خوابگاه و استفاده از سلف سرویس به دانشجویان تعلق نمی‌گیرد.ولی امکان وام دانشجویی با رعایت شرایط و آیین نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  از طریق صندوق رفاه دانشجویی وجود دارد.
بازگشت به بالا