کیوسک‌های مجهز جهت امدادرسانی در سوانح جاده‌ای و بلایای طبیعی مبتنی بر فناوری نوین

علی پیروز *، سمانه سالمی
دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مهندسی فناوری اطلاعات موسسه آموزش عالی الکترونیکی فاران مهر دانش
دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مهندسی فناوری اطلاعات موسسه آموزش عالی الکترونیکی فاران مهر دانش

چکیده

مقدمه: هرساله ۲.۱ میلیون نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای در دنیا جان خود را از دست می‌دهند .ایران بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت رتبه ۸ را در این زمینه دارا می‌باشد. همچنین در حوزه مخاطرات طبیعی جزو ۱۰ کشور با تعداد بالای بلایای طبیعی است .غالب این مرگ و میرها به علت تأخیر در امدادرسانی به سانحه‌دیدگان اتفاق می‌افتد. مسئله امدادرسانی سریع از لحاظ پزشکی اهمیت بسیار بالایی دارد.
روش تحقیق: در این تحقیق به‌منظور ارائه راه‌حلی نوین و بومی برای کاهش تصادفات جاده‌ای و بلایای طبیعی، همچنین بررسی راه‌حل امداد رسانی سریع، به تجزیه و تحلیل مقالات معتبر بین‌المللی در حوزه امداد رسانی و پزشکی از راه دور پرداخته شد. به این منظور با استفاده از کلمات کلیدی شبکه بین خودرویی، پزشکی از راه دور، تصادفات جاده‌ای، پهباد و امنیت در سایت‌های معتبر Sciencedirect، IEEE، Elsevier، scholar جستجو شد.
یافته: کشورهای توسعه یافته مجهز به سیستم شبکه بین خودرویی و زیرساخت‌های پزشکی از راه دور مناسب جهت کاهش تصادفات و خطای انسانی هستند. شبکه‌های بین خودرویی نوعی از شبکه‌های ادهاک هستند که ارتباط بین وسایل نقلیه مجاور، همچنین بین وسایل نقلیه و تجهیزات ثابتی که معمولاً کنار جاده‌ها نصب می‌شوند را فراهم می‌آ‌ورند، هدف اصلی در شبکه‌های بین خودرویی ایجاد راحتی و امنیت بیشتر برای مسافران می‌باشد. پزشکی از راه دور یک مفهوم عام برای توصیف جنبه‌های متنوعی از مراقبت‌های پزشکی از راه دور می‌باشد. ایده اصلی پزشکی از راه دور انتقال اطلاعات از طریق سیگنال‌های الکتریکی و خودکار کردن خدمات بالینی و… توسط تجهیزات پزشکی الکترونیکی است.
نتیجه‌گیری: به‌منظور کاهش تصادفات و امدادرسانی سریع با تلفیق شبکه بین خودرویی و پزشکی از راه دور و با استقرار تجهیزات واحد کنار جاده‌ای و همچنین کیوسک‌های امدادرسانی آنلاین مجهز به پهپاد آمبولانس، می‌توانیم تا میزان قابل توجهی زمان امدادرسانی را کاهش داد.
کلمات کلیدی: پزشکی از راه دور، پهپاد آمبولانس، شبکه‌های بین خودرویی، کیوسک سلامتی