بررسی موانع پذیرش و دست یافتن سریع‌تر و بالاتر به تجارت الکترونیک

بهاره حسین پور *، الهام وصلی
دانشجوی کارشناسی کسب و کارهای کوچک، موسسه آموزش عالی الکترونیکی فاران مهر دانش
مدیر گروه مهندسی کامپیوتر موسسه آموزش عالی الکترونیکی فاران مهر دانش
Email: h. ybahar@yahoo. com

چکیده

مقدمه: توسعه و نفوذ بالای اینترنت فرصت‌های بسیاری را برای مدل‌های جدید کسب و کار به ارمغان آورده است و این تصادفی نیست که تجارت الکترونیک یکی از سریع‌ترین قسمت‌های رو به رشد اقتصاد دیجیتالی مدرن است. پیشرفت سریع اینترنت و تجارت الکترونیک در طول دو دهه گذشته روش کسب و کارها و تعامل شرکت‌ها با مشتریانش را تغییر داده است. در سال‌های پیش رو انتظار می‌رود که تجارت الکترونیکی (شامل تجارت اجتماعی و موبایلی) یکی از مهم‌ترین عوامل رشد در محیط رقابتی کسب و کار باشد.
روش پژوهش: در این مقاله، مروری بر حالت فعلی توسعه تجارت الکترونیک و مهم‌ترین مزایای آن برای مشتریان و شرکت‌ها ارائه خواهد شد. همچنین، تحلیلی بر پراهمیت‌ترین موانع دست‌یابی به تجارت الکترونیک سطح بالاتر، در هر دو سمت تقاضا (مشتریان) و فراهم‌کنندگان (خرده‌فروشان) ارائه می‌شود. اگرچه تجارت الکترونیک مزایای بسیاری مانند اطلاعات جزئی روی کالاها و خدمات، مقایسه قیمت، دریافت سریع و راحت، خرید آسان از طریق کامپیوتر خانگی یا موبایل و… (OECD) را به مشتریان عرضه می‌کند، اما هنوز موانع قابل توجهی توسط هر د و گروه مشتریان و صاحبان کسب و کار تجربه می‌شود که در حال اجرای تجارت الکترونیک برای رسیدن به پتانسیل کامل آن هستند و این موانع در این مقاله تحلیل خواهند شد.
یافته‌ها: تأکید ویژه بر موانع پیاده‌سازی تجارت الکترونیک توسط سرمایه‌گذاری‌های کوچک و متوسط (SME) خواهد بود. به‌عنوان مهمترین موانع، نرخ نفوذ اینترنت و مسائل تجارت مرزی، پرداخت‌های بین‌المللی، مالیات، ایمنی، حفاظت مشتری و دیگر مشکلات قانونی با جزئیات تحلیل خواهند شد.
نتیجه‌گیری: اینترنت و سرعت اتصال برای توانمندسازی هر شهروند برای خرید آنلاین باید ارتقا یابند. همچنین هماهنگ‌سازی همه مستندات قانونی و مقررات مربوط به تجارت الکترونیک در سطح ملی و بین‌المللی، همان‌طور که به نظر می‌رسد یکی از تولیدکنندگان عمده موانع و مشکلات است، گام مهمی است. برای افزایش اعتماد خریدار، مانع دیگر تجارت الکترونیک، فروشندگان اینترنتی و سایر ذی‌نفعان باید در زمینه آموزش، به‌منظور توضیح به مصرف‌کنندگان بالقوه درباره تمامی مزایای تجارت الکترونیک و نحوه استفاده ایمن از آن کارهای بسیاری انجام دهند. توسعه و پیاده‌سازی سیستم‌های پرداخت الکترونیکی امن‌تر و سهولت استفاده نیز محیط تجارت الکترونیک را ارتقا خواهد بخشید.
کلمات کلیدی: تجارت الکترونیک، موانع، تجارت مرزی، خرید آنلاین، کسب و کار الکترونیک.

سایر مقالات (کلیک کنید)